الفصل السابع🤍
أحمد:لاء مفيش وقت تفكر ي عم خالد احمد في اول الطرقة و داخل علينا انت روح مكتبك و انا هقابله بس سرع.
ميرفت:طب و انا هعمل ايه.
خالد:هوة ايه اللي هتعملي ايه هتقابليه عادي انتي ام ابنه و جاية تطمن عليه عادي .
ميرفت:بس ي خالد.
أحمد:مفيش بس ي أستاذة ميرفت خالد معاه حق و انت ي خالد امشي يلا قبل ما يوصل و يشوفك.
سمعت كلام أحمد و مشيت قبل ما يوصل بس كنت خايف من ردة فعله لما يشوف ميرفت و يحصل مشكلة في الدار و قدام يونس حاولت اشيل اي ذرة تشاؤم من دماغي بس مقدرتش و فجأة لقيت نفسي رايح ناحية غرفة يونس و ببص عليهم من بعيد من غير ما حد ياخد باله و سمعت صوت منصور بيقول:انتي ايه اللي جابك هنا مش كفاية لحد كدة ضيعتي ابنك عايزة ايه تاني جاية تضيعيني معاه .
ميرفت:ضيعته بقا دي اخرتها ي منصور بعد ما كنت معاك على الحلوة و المرة و حتى وقت ما كنت بتسهر و تسيبني انا و يونس مكنتش بقول لوالدتي حاجة اخرتها ضيعته و هضيعك هانت عليك العشرة.
منصور:قال عشرة قال مين اللي هان عليه العشرة ي هانم انا لما اتجوزتك وعدتيني انك مش هتقربي للزفت دا تاني و انا للاسف صدقتك و اول ما قولتي انك حامل قولت اهو دا سبب كافي يخليكي مستحيل ترجعي بس للاسف كسرتي ثقتي و رجعتي انا مش مصدق حوار البطاطا ده من اوله لاخره ولا علوان اللي قال ايه بينتقم دا كله حوار عشان تخرجي نفسك و خلاص .
كنت مصدوم من كلام منصور و حقيقي انا اللي اتجرحت مش ميرفت ازاي يتهمها بحاجة كبيرة زي كدة للدرجاتي مش واثق فيها كان هاين عليا اروح اتخانق معاه على الكلام المقزز اللي بيقوله ده بس اللي منعني انه اخويا الكبير في و الاول و الاخر و اللي صدمني فعلا لما ردت ميرفت عليه و قالت:يااه للدرجاتي انت شايل مني ي منصور و مش مصدق حتى كلامي طب بص ي ابن الناس انا مش بتاعت قيل و قال و ياريت ننهي بالمعروف زي ما دخلنا بالمعروف احتراما للعشرة اللي بينا او على الاقل عشان ابننا و نفسيته.
حقيقي كنت متفاجأ من ردها حقيقي ولاد الاصول بيبانو في الخصام و الفراق كبرت في نظري اوي .
أحمد:أستاذ منصور ايه اخبار حضرتك اسف اتأخرت عليك بس ده معاد دوا يونس كان بياخده حضرتك تقدر تدخله دلوقتي و حضرتك كمان ي استاذة ميرفت لو عايزة تدخلي ليه مرة تانية مفيش مشاكل.
ميرفت:لاء انا هروح و هبقى اجي اشوفه بكرة تاني عشان يرتاح كمان .
كنت متأكد انه دا هيكون رد ميرفت و خصوصا انه هي خلاص طلبت الطلاق و مش هتقدر تمثل انها تمام قدام يونس دي عادتها من زمان قررت اروح اكلمها و اعرض عليها اوصلها و منها اكون مطمن عليها انها مع والدتها و قولت:انا سمعت الحوار اللي دار بينك انتي و منصور .
ميرفت:شوفت اخوك اتغير ازاي ي خالد و بقي اناني و مش بيهمه مشاعري ولا زعلي ينفع اللي قاله ده .
خالد:أكيد لاء ي ميرفت هوة غلطان و غلطان جدا كمان بس اعذريه ابنه دلوقتي محجوز بين اربع حيطان و ليه معاد انه يشوفه ف صعبة عليه .
ميرفت:يعني صعبة عليه و مش صعبة عليا ي خالد دا انا بتقطع اكتر منه .
خالد:عارف والله بصي انتي اهدي و متخديش كلامه جد و بلاش فكرة الطلاق دي عشان يونس و نفسيته حتى.
ميرفت:هحاول بس موعدكش انت عارف اخوك مستفز ازاي و جرحني جامد بكلامه .
خالد: ي ستي انا أسف بالنيابة عنه بس اضحكي كدة الدنيا مش مستاهلة .
ميرفت:والله انت اللي مهون عليا اليومين دول ي خلود .
خالد:يااه تصدقي مسمعتش الاسم دا من خمس سنين انت الوحيدة اللي كنتي بتناديني كدة و حشني اوي.
ميرفت:ادي الزمن مر و اتقابلنا تاني اهو ي عم و هناديك زي ما تحب دا انت اخويا .
خالد:طب يلا عشان اوصلك لطنط هتقتلني بسبب تأخيري ليكي كدة.
---------------------------امام باب المستشفي-------------------------------------------
منصور:يعني ي استاذ احمد ابني بقي افضل ولا ايه طمني.
أحمد:ااه والله بقي افضل كتير متقلقش عليه .
منصور:طب الحمد الله هستأذن انا عشان عندي مشوار مهم و تليفوني بيرن .
أحمد:تمام ي فندم .
منصور:ايوة ي امي خير رنيتي عليا.
سناء:ايوة ي حبيبي انت فين كدة مستنياك عشان نتغدى سوا.
منصور:معلش ي امي اتغدي انتي و بابا عشان عندي مشوار مهم دلوقتي.
سناء:بس ي حبيبي انت قولت معندكش مشاوير النهاردة.
منصور:جه فجأة ي امي الاستاذة ميرفت راكبة العربية مع راجل غريب ماشي وراهم اللي بتقولي مصونتش العشرة قال.
سناء:طب ي حبيبي اهدى بس كدة ليكون حد من قرايبها متتعصبش من غير ما تعرف عشان متوبظش الدنيا اكتر.
منصور:طيب ي ماما سلام بس عشان انا على طريق .
وصلنا انا و ميرفت البيت و طنت عزمت عليا اتغدى عندهم و قعدت و فجأة و احنا بنتغدى الباب خبطت و ميرفت قامت تفتح و لقيت صوت راجل بيزعق و بيقول:كنت راكبة مع راجل العربية ي هانم ده مين ده .
ركزت في الصوت لقيته صوت منصور اخويا و معرفتش اتصرف ازاي و .......الفصل 8
ركزت في الصوت لقيته صوت منصور اخويا اول حاجة جت في دماغي وقتها أنه ادخل اي اوضه فيها بلكونة و كدة كدة البيت دور أرضي فلو نطيت مش هيحصل حاجة بس في نفس الوقت منصور هيعمل مشكلة كبيرة و مش هيصدق اي كلام ميرفت تقوله ف قررت اني هواجه و زي ما تيجي تيجي روحت ل ميرفت و عملت نفسي مميزتش الصوت و قولت:مين ي ميرفت اللي بيزعق كدة هو مش البيوت ليها حرمة برضوا.
ميرفت:أنت غبي أدخل جوا دا منصور.
منصور:و كمان بتدخليه عشان مشوفهوش ااه ي عديمة الرباية .
خالد:ايه الاسلوب المقزز دا ي منصور بقى دي التربية اللي ماما ربتهالنا ي اخويا ي كبير ي قدوة.
منصور:خالد انت بتعمل ايه هنا هوة انت اللي كانت ميرفت راكبة معاه.
خالد:ااه ي سيدي انا بقى تشك في مراتك ي راجل دا انت كنت بتصدقها و تكدبني دلوقتي بقيت تشك فيها ااه ي زمن مغير الاحوال .
منصور:أهو اللي حصل بقى بس المهم أنت فين السنين دي كلها انا و ماما و بابا مشتاقين ليك و لهزارك و نكتك البايخة بس كانت بتضحكنا من ساعت ما مشيت و الضحكة اختفت معاك و مشيت .
خالد:مقدرتش ارجع بعد ما عجزت امي بدري مقدرتش ارجع لما لقيت اختى مرعوبة و مش قادرة حتى تبص في وشي مقدرتش ارجع لما خليت ابويا يترجاني عشان مأذهوش ساعتها اتأكد أنه انا ابن عاق زي ما امي بتقول دايما عشان كدة قررت اسيب الدنيا كلها و امشي بس حتى دي كنت ضعيف فيها و مقدرتش و اديني اهو قدامك اتخرجت و اشتغلتبس لسة مش مسامح نفسي .
منصور:بس احنا مسامحينك و اولهم امي بتدعي كل يوم انها تشوفك او تسمع صوتك بس ارجع ي خالد حتى عشان أمل.
خالد:أمل ايه بس ي عم دي زمانها اتجوزت و خلفت ايه اللي هيخليها تستنى.
منصور:و اللي يقولك انا لسة مستنية و بجد مش هزار كل اسبوع لازم تسألني عنك و اقول معرفش حاجة عنك دا انا حتى في مرة قولتلها انسيه هوة زمانه نسيكي و اتجوز ردت عليا بكل تلقائية انا لو نسيته ابقى نسيت نفسي و انا واثقة في حبي ليه و حبه ليا يخليه ميبصش لاي واحدة تانية و انا واثقة من رجوعه و هفضل مستنياه.
ميرفت:يعني ي جدع حد يكون عنده واحدة بتحبه الحب دا كله و يسبها ااه اما الدنيا حظوظ بشكل.
منصور:وماله حظك يعني ي ست هانم .
ميرفت:هوة انت قولت حاجة انت غاوي عصبية و خلاص .
منصور:ايوة كدة اتعدلي و صحيح ي خالد انت اتقالبت مع ميرفت فين و كنت بتعمل ايه عند دار الادمان.
خالد:مهو انا شغال هناك و كمان انا اللي بعالج يونس.
منصور:دا بجد طب حقيقي انا كدة متطمن عليه معاك بس ليه كان في شاب اسمه احمد اللي بيكلمني كل مرة مش انت.
خالد:كنت خايف اواجه او كان بالنسبالي ده مش الوقت المناسب بس .
منصور: كلامك غير مفهوم بس تمام المهم انت هترجع معايا البيت .
خالد:لاء.
منصور:ي ابني ليه بس .
خالد:مش هقدر اواجه امي .
منصور:بس هي عايزاك ي حبيبي .
خالد:و انا كمان عايزها بس مش هقدر اواجها والله.
منصور:طب ماشي هسيبك على راحتك بس خد رقم امي اهو كلمها طمنها عليك حتى .
خالد:حاضر ي منصور هحاول.
كملت غدا وفهمت منصور انه ميرفت ملهاش زنب و اعتذر ليها و بعدد كدة استأذنت عشان عندي شغل روحت الدار و انا كنت طاير من الفرحة أحمد استغرب و سألني: أيه ي خلود اللي مفرحك كدة فرحني معاك ي عم.
خالد:قابلت منصور و اتكلمت معاه.
أحمد: طب الحمد الله ي حبيبي عقبال بقيت العيلة يا رب .
خالد: حبيبي ي ابو حميد خير كنت عايز تقولي حاجة في التلفون .
أحمد:حالة جديدة و غريبة و غالبا نوع المخدر جرعته عالية اوي و البنت مهيسة و مش وعيها دايما و بتكلم نفسها بأسم ما بس لسة مش عارف احدده.
خالد:دي عمرها قد ايه دي ي أحمد و اهلها اللي جيبينها ولا حد تاني.
أحمد:على حسب الملف هي 24 سنة و والدتها اللي جبتها هي و اخوها اللي اصغر منها بسنتين و الوالد متوفي.
خالد:اسمها ايه ي أحمد.
أحمد: اسمها أمل يحيى عبد الصمد.
سمعت الاسم و اتصدمت و مبقتش عارف انطق قطع تفكيري أحمد و قال: بس أنا شاكك انها مش حالة ادمان دا مجرد هوس و بسيط كمان و حاسس التقارير في حاجة غلط لان البنت مفيش ولا عرض جسدي باين عليها من الادمان و ده يدل انه التقارير مش مظبوطة.
خالد: طب ي أحمد ي اوضة نمرة كام اخش ابص عليها اهو نتأكد.
أحمد.126 ي خالد.
في طرقي للاوة و انا مرعوب تكون هيا انا دمرت كل اللي حوليا و تبقى الانسان اللي حبيتها الوحيدة كمان ادمرها بسبب انتظارها وصلت الاوضة و دخلت و-------------
الفصل 9
دخلت الأوضة و كانت أمل قاعدة على الكرسي عيناها مغلقتان و لسة زي ما هي قمر ناديت عليها بصوت هادئ:أمل مساء الخير ي حبيبتي.
أمل:خالد أنت حقيقي ولا بتوهم.
خالد:حقيقي ي حاجة بكيزة .
أمل:خالد و أخيرا وحشتني اوي كنت فين طول السنين دي .
خالد:مش مهم كنت فين المهم أنتي بتعملي أيه هنا .
أمل:الطمع ي خالد اللي جبني هنا.
خالد:الطمع لاء بلاش الالغاز انتي محامية ااه بس انا ممرض على قدي اتكلمي مباشر .
أمل:ماشي فاكر عمي مدحت.
خالد:فاكره ربنا يجازيه خير لما والدك اتوفى دار كل شغله و كان بيديكو فلوس كل اول شهر لحد ما انتي تتمي 21 و تديري الشغل ماله.
أمل:اهو طلع حرامي و نصب و كان بينيمنا انا و اخويا و امي لحد ما ينقل المصنع و الشركة بأسمه و فعلا عمل كدة انا لما تميت السن القانون مطلبتش حاجة و قولت استني اخويا هوة اولى يتكلم و استنيت و اول ما قاله انا عايز حقي اديره وراه ورق بيع الملك بتاعنا و الكلام ده السنة اللي فاتت و من ساعتها و أحنا في المحاكم لحد ما زق عليا عميل لبسني في المخدرات و حولوني هنا عشان اتعالج و يخلص مني و دلوقتي انا قصاد البيت ي أمي تطلعني و تديله البيت او الحل التاني اللي انت عارفه .
خالد:ااه ي ندل طب هتتصرفي ازاي دلوقتي.
أمل:حقيقي معرفش بس هلاقيه حل ان شاء الله بس اول حاجة محتاجة اعرفها مين اللي زور تحليل الدم بتاع المخدرات عشان ده هيبقى المفتاح.
خالد:أنا أعرف حد ممكن يساعدنا لو حابة اجيبه دلوقتي.
أمل:طب ياريت ي خالد جيبه.
رنيت على أحمد و خليته يجي ليا الاوضة طبعا قلق اول ما جه و قال:أيه ي خالد قلقتني حد حصله حاجة من عندك.
خالد:أهدي أهدي كدة ي أحمد أنا محتاجك تحليلي حاجة بس.
أحمد:ي شيخ والله في مرة هتجلطني معلش انا أسف ي أستاذة أمل أزعجاني هنسيبك ترتاحي و نكمل كلامنا برا.
خالد:أزعجنا مين و نكمل كلامنا فين أنت هنا عشان تساعدها اصلا.
أحمد:أساعدها ازاي بقى و ليه أصلا ده كدة أذى ليا .
خالد:أذي ليه بس ي عم انت بس هتعرف مين اللي زور التحاليل بسيطة.
أحمد:لاء صدق بسيطة فعلا هوة أي مريض يحتاج مساعدة نساعده و بعدين مين اصلا دي عشان اساعدها دي واحدة مدمنة.
خالد:ااه ي متخلف مدمنة مين دي أمل حب عمري كنا جهزنا كل حاجة و هنجوز بس حصل اللي حصل و مشيت.
أحمد:أنا أسف والله ي خالد أسف ي أمل طب كدة الموضوع اختلف و بقيتي مرات اخويا و لازم اساعدك.
أمل:شكرا جدا لذوقك بس ياريت في أسرع وقت عشان والدتي محتاجاني.
أحمد:حاضر هبعتهم حالا ل زميلي و عندي حل حلو تاني هيسرع الخروج.
خالد:ايه ي أحمد قول بسرعة.
أحمد: نعمل تحليل تاني خالص و نثبت التحليل الجديد نقي مع القديم مزور كدة القضية أتحلت.
أمل:فكرة حلوة جدا بس قبل اي حاجة عايزة اعرف مين اللي زور التحاليل.
أحمد:عيوني حاضر بس كان عندي سؤال انا لما دخلتلك اول ما جيتي كنت مهيسة و بتقولي كلام غريب ازاي دلوقتي بخير .
أمل:كانو مديني جرعة مخدر عليا و الشخص اللي ادهالي قال المفعول هيروح كمان 5 ساعات عشان كدة مكنتش وعي .
أحمد:الشخص اللي اديهالك دا انتي موضوعك كبير بقى.
خالد:حاجة زي كدة ي ابو حميد المهم انت تروح تخلص اللي قولنالك عليه.
أحمد خد العينة و وداها معمل التحليل و سبت أمل و اتطمنت على يونس و قررت اني اكلم والدتي و اتطمن عليها و حشني صوتها خدتني الشجاعة و اتصلت:لكل حبيب مستني حبيبه أبنك عوض أي حبيب .
دي كانت الجملة اللي كنت بقولها ل أمي على طول ردت بعياط و قالت: خالد حبيبي فينك كل ده بقى كدة تقطع قلبي عليك و متسمعنيش حتى صوتك.
حاولت اتماسك و معيطتش قولت:كنت تايه ي أمي و زعلان من نفسي على اللي عملته فيكي سامحيني ي حبيبتي أنا أسف.
سناء:مسمحاك ي حبيبي دنيا و أخرة هترجع البيت أمتى وحشتني دخلتك عليا و صوتك و هو بيناديني لما تجبلي حاجة بحبها.
خالد:و حضرتك كمان وحشاني ي أمي و وحشني زعيقك ليا لما ارجع متأخر و أكلك اللي كنت بتريق عليه .
سناء:طب أيه مش ناوي ترجع لحضني.
خالد:قريب اوي ي أمي ادعيلي بس انتي.
خلصت مكالمة مع أمي و الروح اتردت ليا تاني و أخيرا من بعد خمس سنين بس فجأة لقيت أحمد جاي و ماسك دماغه و بيقول : الحق ي خالد ------------
يتبع... رأيكو🤍
الفصل 10
خلصت مكالمة مع أمي و حسيت انه روحي اتردت ليا بعد سنين بس قاهر اللحظات المفرحة بتاعي جه عليا ملهوف و قال:الحق ي خالد الحق.
خالد:في ايه ي أحمد و ماسك دماغك ليه .
أحمد:مش مهم انا المهم أمل تعالى بسرعة.
جريت بسرعة معاه على غرفة أمل و كانت الصدمة اول ما دخلت لقيت الأوضة متبهدلة و كل حاجة مش في مكانها و لقيت أمل قاعدة في ركن الأوضة مرعوبة و بتقول:رجع من الموت رجع من الموت عشان ينتقم مني روحه لسا مرتحتش و كنت انا السبب في موت .
بصيت لأحمد بأستغراب و قولت:أيه اللي حصل ي أحمد ايه اللي وصلها للحالة دي و الرعب ده .
أحمد:حقيقي معرفش ي خالد أنا سمعت صوت صريخ جاي من أوضة أمل جريت اشوف في ايه لقتها بتتكلم كلام مش مفهوم مع حد احنا مش شيفينه و لما حاولت اقرب منها عشان اهديها خبطتني بالفازة على دماغي .
خالد:طب محاولتش تلقط الاسم اللي كانت بتكلمه اصل في الحالة دي مستحيل اقدر اتكلم معاه او هي تسمعني.
أحمد:تقريبا حد اسمه عماد و كانت غالبا ماسكة قضية ليه.
خالد:طب تمام انت اديها المهدأ و سيبيها ترتاح دلوقتي و أنا الصبح هكلمها و أحاول افهم منها مع اني اشك انها تبقى متذكرة حاجة.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
مجهول:نفذت اللي قولتلك عليه خلتها تترعب لدرجة الجنون .
عماد:عيب عليك ي حاج انا خلتها تقلب مجنونة لدرجة ضربت واحد في الدار لما حاول يساعدها .
مجهول:برافو عليك تربيتي المهم محدش شافك صح عايزين نكمل الخطة على خير و نقطم رقبتها و تتزلل لينا عشان تعرف تتكلم معايا ازاي بعد كدة .
عماد:كل حاجة تمام ي حاج و محدش شافني ولا يعرف اسمي حتى اصلا محدش عرف يفهم منها حاجة و ادوها مهدأ و زمانها في سابع نومة .
مجهول:وطبعا لما تصحى مش هتفتكر حاجة بسبب المخدر .
عماد:بالظبط ي حاج نبدأ في المرحلة التانية بقى.
مجهول:لاء استنى شوية عشان محدش يشك في حاجة و يدور ورانا روح انت اختفي كام يوم و لما يجي وقت التنفيذ هطلبك.
-----------------------------------تاني يوم-----------------------------------------------
سناء:منصور منصور اصحى ي حبيبي .
منصور:في ايه ي أمي حد يصحي حد كدة .
سناء:ااه ي سيدي انا لما يكون الموضوع متعلق بخالد .
منصور:خالد هوة برا ولا فين.
سناء:لاء كلمني تلفون امبارح و وعدني انه هيرجع قريب جيت عشان اطمنك عليه.
منصور:طب الحمد الله ي أمي أنه كويس سيبيني أنام بقى.
سناء:دا انت بارد ي ابني بقى اقولك اخوك كلمني تقولي سيبيني انام انا غلطانة نام نام يغتت.
طبعا امي متعرفش اني قابلت خالد و انه انا اللي اديته الرقم و دا مش خبث مني بس عشان وعده و حقيقي مبسوط انه كلم امي في نفس اليوم و ردلها روحها و أخيرا شوفت امي فرحانة بعد خمس سنين.
-----------------------------في الدار---------------------------------------
خالد:صباح الخير ي أمل عاملة ايه دلوقتي احسن.
أمل:صباح النور ااه الحمد الله بس أيه اللي حصل .
خالد:انتي مش فاكرة اي حاجة حصلتلك امبارح.
أمل:لاء خالص كل الي فكراه لما سيبتني انت و أحمد وقت النوم بس.
أحمد:ازاي دا أنتي فتحتي راسي ي بنتي.
أمل:هوة بيقول ايه ده.
لاحظت انه مفيش فايدة اني احاول افكرها قررت احكي لها كل حاجة حصلت امبارح و كانت ازاي بتقول كلام غريب و بتردد اسم عماد بشكل متكرر و تقول انها السبب في موته بعد ما حكيت لها لقيتها اتصدمت و قالت:هي الحالة رجعت تاني.
خالد: حالة حالة أيه أنا مش فاهم حاجة .
أمل:بس ي سيدي عماد ده يبقى ابن عمي و كنا دايما مع بعض و احنا صغيرين بس حصلتله حادثة لما كنا بنلعب عند سكة القطر اخويا انقذني و سابه و من ساعتها و انا شايلة ذنب موته.
خالد:غريبة .
أمل: غريبة انه مات ؟؟؟
خالد:أكيد لاء بس انا محتاج اعملك تحليل عشان شاكك في حاجة.
أمل: شاكك في ايه .
خالد : مش مهم هتعرفي بعدين بس ضروري بليل تتغطي كويس و لو اتخيلتي بيه تاني نادي عليا او على أحمد.
خدت عينه منها و سبتها مش فاهمة حاجة و كنت موصي أحمد انه يخلي باله من أي حاجة غريبة هتحصل و فعلا حصل اللي متوقعه و لقيت...............
Comments