الفصل السادس عشر

الفصل السادس عشر

"لقاء مع السعادة" 

‏"ما أردته لنفسي ليس الذي حدث لي بالفعل،

ولكني غيرتُ خططي ألف مرة لأفرح، وألف

مرةٍ لأتحمل، وألف مرة لأعيش.

في صباح يوم التالي في شركة "سليم الصاوى" حيث في مكتبه الخاص.!

حيث كان يجلس بكل شموخ كما المعتاد من الإمبراطور، لكنه كان شارد الذهن في من اختارها قلبه ولا يعلم مدي السعادة التي في قلبه، أهو في حلم بل أنه في الواقع هي أصبحت له وفي خلال أيام سيكون حفل زفافهم، لقد أصبحت هي أساس السعادة إلي حياته وقلبه دون شك.

ليقطع ذلك الشرود رنين هاتفه الخاص لتتحدث السكرتيره الخاصه لـ مكتبه وأنه يوجد شخص ما يريد مقابلته ولكنه لما يريد الإفصاح عن إسمه يقول شيء خاص بينهما ليسمح لذلك الشخص بالدخول حينها.

سليم بجدية

_في ايه..يا هند.؟!

السكرتيره بهدوء

_سليم باشا في آنسة موجوده عندي وعايزة تقابل حضرتك بس مفيش معاد قبل كده قولتها أنه مش

هينفع في طلبت مقابلتك لـموضوع مهم.!

سليم بذهول

_آنسة.! وكمان موضوع مهم.. طب تمام خليها

تدخل أشوف كده.!

بعدما مضي بعض الثواني وهو ينظر لذلك الشخص ف لما تكن غير "نوره" لا يصدق أنها هنا .. ليقف ويذهب إليها ويضمها من يدها ليردد بكل سعادة قائلا

_نور.! ايه المفاجاة الحلوة دى بس ليه مقولتش أنك هتيجي يعني كنت خليت الدنيا كلها ورد عشانك.!

نور بخجل

_مفيش يا "سليم".. أنا قولت لما تكون مفاجأة هتبقي أحلي ولا ايه يا حبيبي.!

سليم بابتسامة

_طبعا أحلي مفاجأة وفي أي وقت وكل وقت يا حبيبتي.!

ليتحدث سليم إلي السكرتيره الخاصة لمكتبه بكل جدية قائلا

_هند بعد كده لما تجي "نور هانم" تدخل في أي وقت

وكمان عاوز عصير فراولة ليها.!

السكرتيره بابتسامة

_طبعا يا سليم باشا وفي أي وقت .. وأهلا بـ حضرتك يا "نور هانم".!

نور بابتسامة

_شكرا يا "هند".!

لتغلق من بعدها السكرتيره الباب تلتفت لذلك الذي يشع من بين عيناه عشق لتردد هي بخجل قائلة

_أعرف حاجة أنه لسه شوية علي فرح وكمان أنا لسه بفكر بردو ولا إيه.!

سليم بمكر

_والله يا نوري.. طب عيني في عينيك كده.

نور بخجل وابتسامة

_يا "سليم" بس بقي.!

سليم بضحك

_يا قلبه بس عشان تعرفي أن متأكد وعندي ثقة بس بردو أي سبب زيارة حلوة دي.!

نور بارتباك

_مفيش حاجة.. بس هو أنا يعني أنت .. لما أنت مجتش النهاردة الجامعة حسيت بملل وقولت أشوفك بس ..هو أنت كده ممكن تزعل منى.

سليم بحب

_أول حاجة أنا عارف أنك لسه مكسوفة من فكرة أن إحنا فترة وهنبقي مع بعض وكمان أنتِ تجي في أي وقت أنا قولتك قبل كده وكمان أزعل ايه بس أنا أكثر واحد مبسوط في الدنيا دي، وثاني حاجة أنتي وحشتني يا حبيبتي ومستني اليوم إلا هيجي فيه معاد الفرح بتاعنا وتبقي ليا وأقدر أقول ليكي كل إلا في قلبي وأقدر أقول أنك أنتِ فرحتي من يوم ما عيني شافت عيونك بقيت أهم حاجة عندي أنتِ، وعاوز بقا حبيبتي تبقي شاطرة وتنجح و عشان تكوني معايا وليا وبس يا "ملاك الإمبراطور".!

-نور بابتسامة

_عارف حاجة بجد شكرا أنك معايا وبتعرف تشرح كل الكلام إلا في قلبي من غير ما أقول والله ده أكثر فرحة ليا يا "سليم باشا".!

سليم بابتسامة

_طب عشان الكلام جميل ده، إلا شبه عيونك الحلوين أنا عندى ليكي حاجة حلوة بس بليل هقولك عليها يا أحلي نور في الدنيا دي.!

ليرفق أخر حديثه بغمزة منه ليسمع طرقات الباب وتأتي السكرتيره بالمشروب إليهم لتظل نور معاه بين وقت بين المزاح والضحك والخجل والعشق، ليقرر أن يساعدها في بعض الدروس الخاص بها ويظل الإثنان معانا لبعض الوقت.

سليم بابتسامة

_أنا شايف أنه كفاية عليكِ لحد كده النهارده .. بس ايه رأيك نروح نتغدا بره وهتصل بردو ب"زياد" رأيك ايه.؟!

نور بخجل

_موافقة.

سليم بحب

_ملاكِ.

أنني أُخبئ لِك حباَ ف لو أن الحُب يُرى لرأيِت في قَلبي مدينة لِك.!

كان في السيارة الخاصة به حيث قرر الذهاب بها إلي أحد المطاعم ؛ وبعد أن طلب سليم من زياد ذلك لوجود نور وليذهب بها إلي مكانه المفضل حتي تعلم هي كل ما يحبه ويعشق لكن تبقي هي فمقدمة كل شيء.!

نور بسعادة

_بجد مبسوطة اوي باليوم واني هفضل معاك لحد آخره.!

&&

سليم بسعادة :-

_وانا كمان والاكثر انك معايا ال مرة الثانية عكس المرة الاول الحمدلله يعني وهنروح نتغدا بقي ف

مكان انا بحبه ومحدش غيرك يبقا معايا فيه يا نوري

نور بخجل :-

_انا فكرة اليوم ده بس وهو انت كنت مستعجل وقتها عشان كده حصل اللي حصل بس هو انت

كنت بتفكر في ايه !!

&&

سليم بتوتر

_عايزة حق.؟!

نور بتعجب

_طبعا.!

سليم بتردد

_كنت .. كنت .. بفكر فيكي.!

نور بذهول

_فيا.! ازاى..!

&&

سليم بتنهيده

_شوفي انا كنت هقولك بس في وقت تاني بس خالص هتكلم شوفي انا لما شوفتك اول مره في المحاضرة

وقتها مش عارف ايه اللي حصل غير ان صورتك

فضلت قدم عيوني وقد ايه انك كنتي مكسوفه مني

و لما فضلت ابص عليكي ساعتها حسيت ان روحي راحت ليكي وانك المفروض او من اكيد انك هتكون

حياتي

وقتها فضلت افكر فيكي كتير ومش عارف ازاى وكانت اول مره ليا تفكري يكون مشغول بحد كده

واللي حصل بعدها لقيتك اقدمي وانتي فكرة بعد

كده اللي حصل بس !! 

تلك هي المره الثانيه التي تكون تستمع إليه كأنه لما يحب من قبل او كأني هي ذات حظ جيد حتي يكون هناك

رجل ك حبيبها تكون هي العشق الاول والاخير إليه بتأكيد ذلك !!

سليم بتوتر :-

_هو انتي زعلانة مني وكلامي يا نور !!

نور بفرحة تري نظرته وحديثه ذلك الشامخ ذلك الكبرياء يعشق صغيرة ويصبح كالطفل امامها لـ

تردد بابتسامة قائلة :-

_ابدا عشان كلامك هو اجمل وارق كلام انت بتقوله ليا وده كان بردو نفس شعوري لما شوفتك يا سليم

سليم بعدم تصديق :-

_بجد يا نورى يعني انتي كنتي بردو بتفكري فيا !!

نور بهمس :-

_ايوا !!

سليم بسعادة :-

_تمام وانا هعتبر انك ردتي عليا ب كل الكلام اللي نفسي اسمعه ومش عايز اكتر من كده واهو وصلنا هيعجبك المكان ااوى يا حبيبتيَ !!

نور بفرح

_اكيد.!

ليصل الي المطع ويدخل الاثنين معا الي داخل ولما يوجد غيرهم في المكان هما فقط !!

نور بتعجب :-

_بس هو المكان فاضي ومفيش حد ليه كده !!

سليم بضحك :-

_بسيطة المكان ليا وكمان حجزت الوقت اللي هنقعد فيه سوى لينا وبس !!

نور بضحك :-

_ايه كل ده عشان هنتغدا لا انا كده هقول المرة الجاية نروح الملاهي !!

ليقترب سليم خطوة ويردد بهمس اليها لـ سعادتها هي صغيرته قائلا :-

_انا كلي ليكي يا نورى !!

لترجع خطوة الي الخلف من الخجل وتردد في خجل وارتباك :-

_طب .. طب ايه مش هناكل يعني !!

سليم بضحك علي صغيرته وعلي خجلها وتلك البراءة :-

_خالص متخفيش مش باكل انا العيال وتعالي

نطلب اكل افضل لينا يعني !!

وكان الوقت ما بين سعادة وكلمات حب من سليم وخجل وفرح نور

لينتهي اليوم بهم والذهاب الي بيت نور مع سعادة علي قلوبهم !!

سليم بابتسامة :-

_وصلنا يا حبيبتي !!

نور باحباط :-

_وصلنا بسرعة !!

سليم بمرح :-

_شكلك مكنش عايز يوصل بدرى ولا ايه !!

نور كالاطفال :-

_ماشي كده انا هنزل سلام !!

سليم بضحك :-

_طب خالص بلاش زعل بقا انا مش قصدى يا نوري !!

نور بابتسامة وخجل :-

_مش زعلانة خالص بس هتكلمني لما تروح تمام !!

سليم بغمزة :-

_عيوني .. يا نور عيني !!

لترحل هي لكن بعد ان اخذك قلبه لكن سوف يضع نهاية الي لعبة القط والفار مع حبيبته الصغيرة !!

"ف كُنْ لي سُليمانَا على عرشِ أضلعي، سوف آتيكَ من أقصى المسافاتِ هُدهد.!

وهي تدخل الي منزلها ولتجد والدتها تجلس في انتظارها لتردد بابتسامة قائلة :-

_مساء الخير يا روح قلبي يا ست الكل !!

عائشة بابتسامة :-

_وشك والا القمر يا روح ماما !! شكلك مبسوطة ايه اخبار اليوم !!

نور بسعادة :-

_كان حلو اكيد !!

عائشة بضحك :-

_ماشي يا نور هانم !!

نور بضحك :-

_اوك يا حبيبتي بس علي العموم انا هروح اوضتي ولما بابا و زيزو يجوا هنزل ماشي !!

عائشة بابتسامة :-

_طيب يا حبيبتي !!

لتصعد الي غرفتها وهي تددن احد الالحان وتتذكر اليوم وعندما تدخل كان !!

هناك صندوق من اللون الاسود وكارت ومدون به بعض الكلمات اصبحت هي تعلم من ذلك الحبيب المجهول !!

مًنِذِ آلَنِظُرةّ آلَآوٌلَ آلَتٌيَ کْآنِتٌ بًهّآ آنِتٌيَ فُيَ حًيَآتٌيَ

وٌمًنِذِ آلَنِظُرةّ آلَثًآنِيَةّ آلَتٌيَ آوٌدٍ آنِ آخِذِتٌ بًيَنِ

أضلَآعٌيَ فُيَهّآ لَمًآ آعٌلَمً مًعٌنِيَ آلَيَ آلَعٌشُقُ غُيَر

عٌلَيَ قُلَبًکْ وٌقُلَبًيَ آجّعٌلَيَ مًنِيَ آکْتٌر آلَرجّآل سِعٌآدٍةّ وٌکْوٌنِيَ لَيَ يَآ نِوٌرﮯ يَآ نِوٌر قُلَبًيَ آعٌشُقُکْ لَقُدٍ آصّبًحً عٌشُقُکْ حًدٍ آلَهّوٌسِ عٌلَيَ وٌآنِتٌهّيَ ..!!

-

آحًبًکْ وُ آعَشّـقَكَ !!

حًبًيَبًکْ آلَمًجّهّوٌلَ !!

كانت تلك الكلمات تجعلها تطير في سماء السعادة من الفرح الي كل شيء !!

عندما تفتح الصندوق تجد فستان يشبه عقد القرآن و بذلك هي تلك المفاجأة !!

ورسالة مدون بعض العبارات وكان بكره هجي ومعايا واحد ماذون واتنين شهود وتكوني لي وعايز اشوفك بيه يا احلي نور في الكون !!

اخذت ذلك الفستان بداخل احضانها ونامت وهي تحلم باجمل الايام القادمة مع حبيبها لتردد بعشق

في نفسها قائلة !!

_بحبكك وبعشقك يا احلي سليم في الدنيا دي !!

يستحق أكثر من حب مَن طبطب عليك وقت شدتك حين رحل عنك كل مَن حولك ..!!

&&

في مكان مهجور بعيد عن الحب ويوجد فيها فقط الكره.!

مجهول ١

_مش مشكله يفرح شوية عشان لما اخد فرحته يبقي

وقتها خليتهم يخسروا مرة تانية.!

مجهول ٢

_يا باشا حضرتك احنا هتستني شوية عشان من اخر مرة وهو اضرب فيها ب نار وهو واخد باله بس لما ركزنا معاه بقا ليه نقطة ضغف.!

مجهول ١

_يبقي النهاية قربت النهاية يا ابن الصاوى واخيرا فاكر انه هيفرح ويعمل نسل منه تاني ابدا ده أنا هخليه يندم ومش هيشوف أى فرحة في حياته أبدا ؟!

مجهول الأخر

_أنت تقول بس يا باشا.!

ليضحك كل منهم بشر وكره وهما يريدون تدمير سعادة تلك القلوب التي أصبحت تعيش علي الحب فقط.!

"كل الذكريات كانت حاضراً، فأحسن حاضرك

لكي تُزين مستقبلك بذكريات أجمل منها.

"يأسك خلف الباب المغلق يجعلك لا ترى الفضاء الواسع من حولك لا تضيق واسعًا ولا تضيع ما لديك بانشغالك بما ليس لك.

♕♕

"آحًدٍهّمً يَخِلَقُ آلَآعٌذِآر لَيَبًتٌعٌدٍ .. وٌآلَآخِر يَخِلَقُ آلَوٌهّمً لَيَبًقُيَ.!

"أراك بأعيننا قلبي التي تجعلك أمامي مهما طالت بيننا المسافات.

تنزيل على الفور

novel.download.tips
تنزيل على الفور

novel.bonus

novel.bonus.content

novel.bonus.receive
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon