الفصل الثاني عشر

الفصل الثاني عشـر

"مفأجاه"

"أنَا الَّذى لاَ حِيلَةَ لي يا الله؛ فَدَبَّر لِي أمْرِي.!

"‏اللهُم إنا نستودعك قلوبنا فلا تسكنها إلا من

فيهم خيرٌ لنا.!

وبعد أن رحلت كانت تجلس نور أمام ذلك الصندوق لأنه لا يشبه الخمسة الأخرين ؛ ولكنه ذلك مختلف يعتبر أيضا أكبر عنهم، وقبل أنا تري ما بداخل ذلك الصندوق كان هناك من يطرق الباب مرة أخرى.

نور بهدوء

_اتفضل.!

زياد بابتسامة

_صاحية.. ولا يا نونا.!

نور بمرح

_وحتي لو أنا نايمة اصحي ليكِ يا زيزو يا حبيبي.. أدخل قولي بقي في ايه.!

زياد بغمزة

_فاهمني علي طول يا نوري.!

وهي تجلس أمامه وتنظر إليه بمكر لتردد في ابتسامة خبيثه قائلة :-

_تقريبا الموضوع اللي أنت جاي فيه، أنا تقريبا اعرفه

ولا ايه.. عشان هو يخص حاجة عن سيلا مش كده..!

زياد بابتسامة

_بالظبط.!

لتشعر نور بفرح من داخلها من أجل شقيقها لتردد هي في سعاده قائلة :-

_طب تمام أنا عارفه ده.. بس إلا مش عارفه أنت عايز أيه يا زيزو.

زياد بجدية

_أنا كل إلا عايز أقوله.. أني بحبها بجد.. وعايز اتجوزها

ف هتساعدني أقولها ولا إيه.؟!

نور بفرحة

_طب هات أحلي حضن في الدنيا يا أحلي زيزو علي أجمل خبر ده ولا إيه أنا هبقي أخت العريس وصاحبة العروسة بس تعرف ده ثاني أحلي قرار في حياتك..!

ليضحك زياد عليها بعد أن أخرجها من أحضانه ليردد

في تعجب قائلا :-

_بعيد عن الموضوع الأساسي بس إيه هو أول قرار ده بقي.!

نور بمكر و ضحك

_هو أنك عندك أخت جميلة وقمر زي بس أنك بقي

وكيل نيابة عشان تبقي في العائلة شخص ذو نفوذ و

محدش يقدر يتكلم معايا.!

زياد بضحك

_مجنونة والله يا نوري بس خلينا في الموضوع الأساسي تتفكري هي توافق ولا ممكن محتاج وقت عشان توافق بيا.!

نور بتفكير

_شوف أنا عندى فكرة حلوة أوى وهي هتفرح بيها يا زيزو.!

زياد بسخرية

_عارفة يا نور لو معجبتنيش هولع فيكِ ماشي.!

نور بخوف مصطنع

_بقي كده يا زياد.. كل ده عشان أستاذة سيلا ماشي

بس أعرف أنا هقولك بس عشان شكلك صعب عليا

أسمع بقي..!

حيث قصت عليه نور تلك الخطة لينظر إليها بمكر ويردد في ابتسامة خبيثة قائلا :-

_كويسة جدآ.. الخطة دي يا حبيبة أخوكِ بصحيح يا نوري بس كده مش هيكون فاضل غير يومين لو كده.!

نور بحماس

_متقلقش أنا أصلا كنت بفكر في الموضوع من الأول

بس هيزيد علي كده أنت يا زيزو المهم أنت اللي تجهز ماشي يا حبيبي.!

زياد بضحك

_ماشي يا نوري.

وقبل أن يرحل كان يقف علي باب الغرفة ليردد في

خبث قائلا :-

_وعلي فكره مش بس هتبقي أخت العريس وصاحبة العروسة بس حاسس أنك ممكن هتكوني كمان قريب العروسة بردو يلا تصبحي علي خير يا نورى.!

ليرحل زياد وتنظر نور في أثره بقلق من حديثه غير مفهوم إليها

فهل علم بذلك الوقت عندما كن معنا أني كنت أنظر إلي سليم.. لا ربما هو فقط يتحدث بمزح لا أكثر هو كذلك لا داعي إلي القلق لتردد بخوف مصطنع قائلة :-

_هو أكيد مش بيتكلم بجد صح ولا ايه.. المهم خليني أشوف الصندوق بتاع مفاجآت.!

لتفتح حينها الصندوق وتري بها أشياء كثيرة لتنظر بصدمة مع بعض من السعادة لتردد في فرح قائلة :-

_الله ايه ده شكل الفساتين دى حلو أوى ومن الألوان اللي أنا بحبها بردو.

فكان هناك ذلك الفستان الأول من اللون السماوى

وبه بعض الزهور الأزرق، والفستان الثاني من اللون الفيروزي، والفستان الثالث من اللون الأحمر الناري

وقصير للغاية وبعض الورد أيضا غير الشوكولاته من مختلف الأنواع وذلك الخطاب والذي مدون به ألطف الكلمات لتنظر بتمعن إليه لتردد نور لنفسها.!

_أما أشوف هو مكتوب فيه ايه مرة دي.. عشان أنا

كده ابتدأت أعرف مين.!

"

_إلي نوري.!

_فأنت هي نجمتي التي تضيء سماء قلبي وعيناك هي

كما البحر لي وحيث الباء لسين.

_فأنت لا تعلمين  مدي حبك الذي أصبح لي حد

الهوس والعشق لأجلك فقط.

_ولأن قلبي أصبح لكِ، وأنت هي أول عشق لي.

_يا نورى أعشقك، وسأظل أعشقك حد الموت.

_أنتِ بـداخلي يا كل ملاذي وروحا لفؤادي.

_فقد اصبحت أنتِ الملكة علي عرش العشق يا

صغيرتي.!

حبيبك_المجهول....!

"

نور بدموع 

_أنا أول مرة أعرف أني جميلة كده في عيونه وأنا كمان هستني اليوم إلا هكون فيه علي أسمك يا حبيب الروح.!

لتقرر من بعدها نور أن تنام وهي في قمة السعادة من كل تلك المفاجآت التي حدثت معاها اليوم.

إنتي إلا زي القمر.. ومفيش بَشَر زيِّك

نور القمر يختفيِ .. يبقَيَ البديل ضَيِّك.!

وكان في بيت "سليم الصاوى" وهو يتذكر كل أحداث اليوم مع تلك الصغيرة المشاغبة.!

_أحنا كده خلصنا كل الشغل المتأخر عشان الفترة جاية

لو بقيت مشغول تبقي خلصت كل حاجة في وقتها صح.!

وكان ذلك صوت مراد وهو يخبره بكل العمل الذي لديهم في الفترة القادمة.

سليم بهدوء

_تمام.

لينظر مراد بتعجب من تغير سليم فقد كان سعيدة طول اليوم لكن أصبح علي غير طبيعته ليردد في تساول قائلا :-

_مالك يا سليم.؟! ما أنت كنت مبسوط قبل ما نمشي بس فضلت ساكت، وأحنا راجعين وحتي وأحنا بناقش الشغل

بردو ساكت ومش في مزاجك ليه كل ده يا سليم في ايه..!

سليم بهدوء

_ مش عارف مراد بس أنا كنت عايز تجي وتكون معايا

مش تمشي وتروح هي ل مكان وأنا ل مكان كان نفسي تكون في حضني

وهي فرحانة زي الأطفال وأنا افرحها مش حد غيري

أنت عارف أني لما ما شوفتها من خمس أيام وأنا بحلم

بيها

وهي زي الملاك ومش عايزها تبعد عن قلبي أنا خايف اكون مهوس أو مريض بيها.!

مراد بمزاح

_أقصدك ده أنت كده بقيت أحسن بوجودها والصبر

بس تعدى فترة دي وبعدها اتجوز أو حتي اخطفها أي حاجة تجي في بالك أعملها وقتها.

سليم بضحك

_تصدق افتكرت نفس الرد علي زياد لما سألني أنت مش متجوز

وقولته لسه بس لو لقيتها هخطفها كان ناقص أقوله هي أختك.!

مراد بذهول

_بتهزر قولت كده بس كويس أنك مقولتش هي مين بقي المهم أنا هروح وأنت اجهز وتجي الشركة بلاش أي مكان تاني يا إمبراطور.!

سليم بعدم إهتمام

_هشوف كده.

مراد بضحك

_بقي كده طب يارب يا سليم يا أبن الصاوى أشوفك.!

سليم بضحك

_أسكت طيب.. وأنا جاي من غير حاجة.!

مراد بمزاح

_ما كان من الأول يا إمبراطور طب سلام.!

سليم بهدوء

_سلام.!

حيث بعد مغادرة مراد وصل اتصل لسليم ليجيب عليه بكل هدوء قائلا :-

_تمام كده يعني وصل المطلوب منك.. لا خالص مفيش حاجة.!

ليظهر حينها بريق خاص به هو فقط ليشعر بسعاده

لأجل أنه تذكر ملاكه.

_يا تري هيكون شكلهم ازاي.. طبعا جمال من نوع مختلف كفاية جمال عيونها دول لوحدهم فتنة يا ملاك الإمبراطور.

ليشعر هو بمشاعر مختلفة لمجرد التفكير أنه سوف يأتي

يوم وترتدي تلك الفساتين إليه هو فقط..وأيضا قريبا.!

ليقرر حينها الذهاب إلي النوم وينتظر بداية يوم جديد ومفأجات كثيرة وأكثر إليه.

"‏اللهُم يا جابر الخواطر أجعل لخاطري من عوضك نصيب.!

"‏والذي قد هوَّنَها على يونس، يهوِّنُها علينا أيضًا لنا.!

♕♕

‏"اللهُّم عوضني خيراً عن كل شيء إنكسر ف نفسي وكل يأسٍ أصاب قلبي، اللهُم حقّق لي ما أُريد، فأنت تعلم السِر وما يخفي، اللهُمَ فوضتك أمري كُله فجمّله خيراً بما شِئت وإجعلني يارب ممن نظرت إليه فرحمته وسمعت دُعائه يارب.

"أنا اكتشفت أن حياتي بتبقى أحلى وأهدى لما أبقي مع شخص إلا بحبه ومن كل قلبي.

تنزيل على الفور

novel.download.tips
تنزيل على الفور

novel.bonus

novel.bonus.content

novel.bonus.receive
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon