الفصل الحادي عشر 2

الفصل الحادى عشر (الجزء الثاني)

"اصدقاء"

"نحن تجاوزنا كثيراً من العوائق؛ وسوف نتجاوز مجدداً.

"فلا يُغريني مدح، ولا يسقطني انتقاد، جميعهم آراء وأنا

هو القرار.

ليقطع حينها تلك اللحظة صوت أخر ليردد هو في

حيرة وتعجب قائلا :-

_سليم.!

لينظر سليم إلي ذلك صوت ليردد بضحك قائلا :-

_أهلا يا مراد؛ بس إيه هو أنا كل ما أعمل حاجة

هتبقي مستغرب كده.

مراد وهو يحتضن سليم ويهمس إليه بنبرة خبيثة قائلا :-

_لما نكون نعرف بعض من أكثر من خمس سنين كمان

تكون أستاذي، وتعمل حاجة غير قواعد الا أنت بتعمل بيها يا إمبراطور يبقي لازم أستغرب ولا ايه.!

سليم بضحك

_ماشي عندك حق؛ بس التغيير مطلوب بردو ولا إيه.!

مراد بضحك

_طبعا يا إمبراطور.!

لينظر من بعدها إلي الاخرين ليردد هو بابتسامة قائلا :-

_أنا أسف؛ أني ظهرت كده فجأة ليكم.!

سليم بابتسامة

_لا طبعا استني بس أعرفك يا مراد ده أستاذ زياد وهو أخو طالبة عندى في الجامعة وتقريبا بقينا أصحاب يعني علي العموم بقي وأعرفك انسة نور وأخت زياد وانسة سيلا وانسة داليا طالبات عندى في هندسة.!

مراد بهمس ل سليم لكي يسمع هو فقط قائلا :-

_ثانيه بس هو أنت قولت نور تقريبا مش دي....!

سليم بستغرب من مراد بعد أن قام بركلـه حتي لا

يكثر من الحديث أكثر أمامهم ليردد في تعجب قائلا

_مالك.!

مراد بسخرية

_ابدا مفيش أصل حسيت بتعب شوية مش أكثر يا إمبراطور.!

سليم بتحذير

_الف سلامة عليك يا مراد.!

مراد بمهس

_والله يا بني الصاوى ليك يوم بس علي يدى وأنا كمان مال رجلي بالموضوع ما تقولي أسكت وهو لازم ضرب.!

مراد بابتسامة

_بس علي العموم أهلا بيك.. يا أستاذ زياد.. وأنا أبقي صاحب سليم.. ورئيس مكتب الحراسات الخاص بعائلة الصاوي.

زياد بابتسامة

_أهلا بيك بردو يا أستاذ مراد.. وأنا مبسوط لمعرفة حضرتك طبعا.!

مراد بهدوء

_شكرا ليك.!

_طب نتقابل بعدين علي معادنا في الشركة يا إمبراطور.!

ليردد ذلك مراد بهدوء إلي سليم لأجل الحديث مرة أخري ليسرد إليه ما حدث معاه.

ولكن حينها قد وجه زياد الحديث إلي سليم ليردد بتفكير قائلا :-

_طب ما تتفضل معانا أستاذ مراد ولا ايه يا سليم بيه.؟!

زياد بمرح

_أصل بصراحة كده عشان مش بشوف صحابي كثير في ممكن نبقي أصحاب لو كده.

سليم بهدوء

_طبعا يا زياد.. وخليك أنت كمان يا مراد.. أنا أصلا كنت هتصل بيك عشان في شوية حاجات كنت عايز أطلب منك.. عشان أعملها في الشركة لو كده.!

مراد بحيرة

_تمام يا سليم..وأنا كمان كنت هكلمك عشان كده بردو.!

ليجلس مراد وكان نصيب ذلك الجلوس أمام داليا، ليطلب الجميع الطعام لكل واحد منهم، وبدأوا حيث كان هناك الصمت مرة أخرى ليقطع ذلك الصمت زياد وهو يردد بهدوء قائلا :-

_الأ قولي يا أستاذ مراد.!

مراد بتعجب

_وأقولك يا أستاذ مراد ليه مش أسمك زياد.!

لينفجر من بعدها زياد من الضحك علي طريقته ليردد بضحك قائلا:-

_أنت بجد مشكلة يا أستاذ مراد.. هو أنت يبان عليك صعب في التعامل معاك..بس بتهزر وتضحك عادي.. بس علي المهم أنت قولت من شوية أن سليم كان أستاذك بس ازاى صحيح.!

مراد بضحك

_عندك حق أنا فعل صعب في التعامل معايا.. بس بحب أضحك وأهزر عادي .. وهقولك أنا لما كنت بدرس كنت بشتغل في شركة من شركات سليم وكان موجود في اليوم ده فيه و أنا بشتغل فيها حصل موقف أو حادثة لسليم بس

الحمدلله خرج منها على خير بس كان خسر دم وقتها ولما

روحنا المستشفى كان لازم متبرع وأنا كنت موجود

و قدرنا نحل المشكلة وطلع علي خير وهو من وقتها

بقينا أصحاب وبقيت مسئول ع أغلب شغل سليم

وكمان أنا تعلمت علي أيده كل حاجة وبحكم أنه

أكبر مني كمان بس كان أستاذي وأعز أصحابي..!

زياد بذهول

_حاجة غريبه فعلا يا أستاذ مراد وقليل لما تلاقي حد كده.!

مراد بضحك

_بس لحظة كده.. وهو أنا ليه شايف فيك وكيل نيابة

في نفسك يا أستاذ زياد.!

زياد بضحك

_ده نفس رأي سليم بيه بردو.. وعشان أنا فعلا وكيل نيابة ..وكمان بلاش أستاذ زياد دي وكفاية زياد يعني.

مراد بصدمة

_ بتهزر صح.؟!

لينظر إلي سليم لكي ينفي الكلام لكن لما يتحدث بشيء

ما ليردد بمرح قائلا :-

_بـاشا.!

ليدخل الجميع في نوبة من الضحك علي حديث مراد

وعن مرحه المستمر الذي لا ينتهي مطلقا.!

زياد بضحك

_لا بجد أنت فعلا مستحيل إيه ده..!

سليم بضحك

_صاحبي.!

مراد بضحك

_شكرا.

أما علي الجهة الأخرى والرجال مازالوا يتحدثون بلا توقف تنظر الفتيات إليهم في صمت ولكن.!

نور ل نفسها

_هو في ضحكة قمر كده.. ايه يا نور بلاش الكلام ده هو يعني عشان قمور وعنده دقن وطويل وعنده عضلات واصحابه بيحضونوا فيه عادى ويا بختهم بس عادى؛

أنا كاذبة أوي أنا عيني بتطلع قلوب عليه بس هو يشوف الأول؛

وكمان أنا قلقت عليه بس من مجرد كلام.. أنه تعب قبل كده بس الحمدلله انه بخير وعشان كده أنا بقيت متاكدة من مشاعري.. أنا فعلا حبيته أنا يمكن أكثر من كده أنا بقيت عندي هوس في عشقه وهو خالص حقي من الدنيا دي .. ويارب تبقي ليا ومن نصيبي يا إمبراطور حياتي..!

"يعوضك الله بشخص يشبهك يشبه نقاء قلبك

ويستحقه.

سيلا ل نفسها

_وهو في حد ضحكته تخطف قلبي كده بس هو هيشوفني فين ويعرف أني بقا عندي هوس في حبه وبقيت مجنونة بيه

بس اكيد هيجي يوم ويعرف ودى ووقتها حياتنا هتكون بس سعادة في سعادة يا زياد بيه..!

داليا ل نفسها

_ايه العسل ده دمه خفيف وقمر عقبالي يارب.!

وظلت الأحاديث بينهم ليقرر الجميع الرحيل وأن

يذهبون إلي بيوتهم وذلك بعد السلام لكل من الأخر.!

"أن أغلب من ننتظرهم لا يستحقون الإنتظار لكنه

القلب حين يحب يخلق لمن لا يستحق كل الأعذار.!

وفي بيت "أكمل الشناوى" والحديث جميع ومشاهدات ما اشتريت نور وفرحة الجميع وبعدها لتذهب نور إلي غرفتها وتضع ملابسها الجديد لتقرر النوم ولكن قبلها تسمع طرق علي الباب لتسمح بدخول وكان.

نور بتعجب

_اتفضل.. أيوة يا دادة.!

الدادة كوثر بابتسامة

_وصل لـ حضرتك الصندوق ده وجبته ليكِ يا آنسة نور.!

نور بذهول

_طب تمام شكرا يا دادة.!

وبعد أن رحلت كانت تجلس نور أمام ذلك الصندوق لأنه لا يشبه الخمسة الأخرين ؛ ولكنه ذلك مختلف يعتبر أيضا أكبر عنهم، وقبل أنا تري ما بداخل ذلك الصندوق كان هناك من يطرق الباب مرة أخرى.

نور بهدوء

_اتفضل.!

زياد بابتسامة

_صاحية.. ولا يا.!

نور بمرح

_وحتي لو أنا نايمة اصحي ليك يا زيزو يا حبيبي.. أدخل قول بقي في ايه.!

زياد بغمزة

_فاهمني علي طول يا نوري.!

وهي تجلس أمامه وتنظر إليه بمكر لتردد في ابتسامة خبيثه قائلة :-

_تقريبا الموضوع اللي أنت جاي فيه أنا تقريبا اعرفه ولا ايه....!

"جمال الروح ونبض القلب وحلاوة الروح وجمال الكلمة حين تزرع بتربة اليقين خصبة وتسقى بماء الأمل والتفاؤل فتورك ازهار من الحب، والمودة، والسلام نختلف لنلتقي فالاختلاف لا يفسد من الود قضيه اختيار موفق ورائع.

♕♕

‏"وما العيش الا أن تحب، ويُحبّك من تحبّه.!

"ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻠﻘﺎﺀ ﺍﻷﻭﻝ ﻻ ﺗﺴﺘﻤﻊ ﻷﻱ موسيقي، ﻭﻻ ﺗﻀﻊ ﺃﻱ ﻋﻄﺮ، ﻭﺇﻳﺎﻙ ﺃﻥ ﺗﺤﺐ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ ﻛﺜﻴﺮا.. ﻭﻻ ﺗﺴﺄﻝ ﻋﻦ ذلك.!

تنزيل على الفور

novel.download.tips
تنزيل على الفور

novel.bonus

novel.bonus.content

novel.bonus.receive
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon