الفصل السابع
"هدية من مجهول"
لقد رأيتُ الرياحَ بأُمِ عيني تعتذر.. للغصن ورأيتهُ يقبل ويعفو لكنهُ بقى مكسوراً.
النساء يضعنَ العِطر أما أنتِ .. آهٍ مِنكِ يا من تسعى خَلفكِ الحدائق.
لتصعد وتدخل غرفتها بعد تعب من ذلك اليوم وتجلس حتي تفتح الصندوق حيث تجد به.
نور بصدمة
_ايه كل ده.!
لقد كان الصندوق عبارة عن ورد نادرة لا تذبل ولونهم
من الأحمر وكان بنصف الصندوق كل أنواع الشكولاتة الغالية واغلبهم نوعها المفضل إليها وأيضا خطاب معاهم.
لتفيق نور حينها بعد ذلك من تلك الصدمة و تشعر بالفرحة
_الله شكل الورد دي حلو أووى والشكولاتة اللي أنا بحبها وأنواع ثانية كثيرة بس ممكن يكون جاي غلط مش ليا بس هو قول نور مش عارفه بس إيه ده.!
وجدت خطاب ونظرت له وعندما فتحت ذلك الخطاب كانت تلك هناك الصدمة الثانية لها وقرأت بصوت.!
-قال عنها:- لم أختر جمالها حتى اُحبها ، أخترتُ قلبها ف أحببتُ جمالها.!
_إلي نوري.!
_أنا مش عارف.. أنا ليه بكتب الكلام ده .. بس حسيت أني عايز أتكلم ودي كانت الطريقة الوحيدة عشان أعرف أقول ليكِ كل إلا في قلبي يا ملاكِ.
_كمان أنا مش عارف ليه بعت الهدية دى بس لو هتزعلي فـانا أسف ليكِ.. أما لو مش هتزعلي في هكون مبسوط وهبقي حسيت أنها ممكن تفرحك وتخليكِ تنسي كل تعب.
_وعلي فكرة "نور" هي أنتي؛ عشان بالنسبالي أنتي نورى ومفيش غيرك.
مش عارف أمتي بقيت شاعر وبقول كلام حلو كده يمكن من ساعة أما شوفتك فيها وأنا معدش علي بس غير يوم و بقيت مش عايز أنك تبعدي عني
ومحتاج أشوفك علي طول وكل اللي عاوز أقوله أني مستني أتأكد من مشاعري ومشاعرك ويارب يجي اليوم فيه تكون ليا وأكون متاكد من كده.!
وأتمنى تكون الهدية عجبتك وعجبت عيونك الحلوين يا نوري.!
_حبيبك المجهول.!
_بالمُناسبة؛ أنتِ هي الشيء الوحيد الذي أحبّهُ قلبي في
هذا العالم.
لتقرر نور قرأت الخطاب مرة في الأخر إلي ما لا نهاية تقريبا.
_يا نهار مش فايت أنا كل ده.
_ثانية بس وده شافني فين سي حبيبي المجهول دي
كمان علي العموم هو ذوقه مش حلو أوي يعني.!
وبعد ثانية أخري انفجرت في الضحك علي تلك
كذبة.
_كدابة أوي يا نور .. دى أنا عيني بتطلع قلوب علي الحاجات والجواب
بس دي مينفعش أن لازم أخلي بالي بس يا ترى مين
وفي لحظة من تفكير ظهر في تفكيرها "سليم" لا أكيد
مش معقول يكون هو.. وكمان أنا خوفت ليه وقلبي
دق بسرعة كده مش معقول يكون هو يعني
أكيد حد ثاني وأنا هقوم أرتاح أحسن ليا.!
وَ سَلَاْمٌ عَلَيْ إِنَاث صُمٌ بُكْمٌ عُمْيٍ فِيْ الْحُبِ؛
وَلَمْ يَتَخِذُو أَخْدَاْن حَتَي يَأتِّيهُم النَّصِيب رَاْكِعاً.!
لقد تنازل الجمالُ عن الجمالِ لجمالك فأَزداد
جمالُك على الجمالِ جمالاً.!
بعد قرار سليم بالرحيل قرر أن يعود إلي القصر ولا يذهب إلي الشركة فكما كان سعيد ولأول مرة يكون بكل تلك السعادة مع من سلبت عشقه وبعد أن دخل وهو في قمة السعادة.
ليأتي صوت من خلفه ويقول له بنبرة هادئة بعض الشيء قائلا:
_أنت فين يا إمبراطور.. من الصبح برن عليك مش بترد قلقت عليك وقولت اجاي أشوفك بس شكلك كويس ومبسوط كمان خير يا "إمبراطور الشرق".!
لينظر إليه سليم وكان ذلك الشخص صديقه مراد لينظر إليه بمكر ليردد هو في هدوء قائلا:
_أهلا مراد.. معلش النهاردة كنت في الجامعة ونسيت
أشغل الموبيل.!
مراد بضحك
_طب ده حاجة بس ليه شكلك مبسوط ما شاء الله يعني مش بحسد ده مجرد سؤال يا صاحبي.
سليم بخبث
_وأنت عاوز تعرف ليه بقي خليك في حالك ولا أقولك أسمع بقي.
مراد بضحك
_قول يا حليم.!
سليم وهو يتذكر ملاكه وملامحها التي صارت بداخل قلبه ليردد بابتسامة قائلا:
_شوف حصل معايا حاجة غريبة أوي النهارده..أول
مرة تحصل أنا بيان بحب وأنا مش عارف ولا إيه.؟!
مراد بصدمة
_ قول أنك بتهزر يا سليم.! بقي "الإمبراطور" ممكن يكون وقع في الحب مستحيل مش معقـول أكيد حورية وطلعت من البحر وعملت فيك كده.!
سليم بضحك
_مش اوي بصراحه كده إلا حصل أنها أجمل ما شافت عيني.. وقلبي اتخطف لما بس سمعت صوتها وكنت عايز الوقت يقف وتفضل معايا.!
مراد بذهول
_أنا لا يمكن أصدق أبدا ده من المستحيل أنك أنت
إلا بتكلم كده ممكن تفهمني ايه إلا حصل بالضبط.!
سليم بهدوء
_تمام أسمع إلا حصل معاي.
ليبدأ يقص عليه ما حدث منذ بداية إلي اللقاء معاها وعندما قرر أن يوصلها إلي منزلها أيضا إلي النهاية.!
مراد بصدمة
_أنت أكيد بتهزر يا سليم أنت عملت كده أنت يا سليم سبحان الله أكيد البنت دي فيها حاجة عشان تعمل فيك كل ده من مجرد نظرة ما بينكما.!
مراد بخبث
_وأنت هتعمل ايه بعد كده يا دكتور سليم يا أبن الصاوي.!
سليم بسخرية
_أنت عسل كده يعني؛ بس هقولك أنا عملت إيه ثاني عشان بس تتعلم مني حاجه في المستقبل.!
مراد بضحك
_قول ما النهاردة يوم المفاجأت العالمي معاك يا إمبراطور.!
ليبدأ بسرد ما قام به أيضا مع نظرة التعجب لمراد من تلك التصرفات الي أصبح عليه سليم الذي لا يعلم في حياته غير العمل فقط.
مراد بذهول
_بعت الصندوق وقلت في الطلب يقولها إيه لما يوصلها مش معقول ومش متصور أنك تعمل كده
بس بعد كلامك ده أصدق وبالعشرة كمان يا سليم
بس ثانية أنت فعلا متأكد مش مشاعرك ناحيتها ولا.
سليم بتفكير
_عشان كده كتبت أني هستني وأشوف مشاعري من ناحيتها وهي كمان ولو حصل أنا هبقي أكثر واحد مبسوط في الكون وكمان لما تكون هي اللي معايا وفي حياتي وقتها حياتنا هتكون فرحة وبس عشان من أول
ما قلبي شافها اتخطف بيها.
لينظر مراد بسعادة لـ صديقه وأنه وأخيرا وليس أخر سوف تكون إليه حياته وعائلة أيضا ليردد بفرح قائلا:
_فرحت ليك يا سليم بجد وأنا كمان أتمنى تفرح دايما
يا صاحبي ونفرح بيك.!
سليم بأمل
_ياريت يا مراد.!
ليقف مراد ليقرر الرحيل بعد أن اطمئنان علي صديقه ليردد بهدوء قائلا:
_علي العموم هسيبك ترتاح وبكره لينا كلام بس في الشركة يا إمبراطور.
سليم بهدوء
_طب خليك مستعجل ليه وأفضل اليوم في القصر مش لازم تمشي يعني.
مراد
_والله ياريت بس عندي حاجات كثيرة لازم تخلص وكمان أنا هسيبك تفكر وتحدد هتعمل إيه و نكمل
كلام بكره ماشي سلام.
سليم بهدوء
_سلام.
في حين أن سليم قرر انه بحاجة لكي يرتاح من ذلك اليوم وحيث بعد دخوله غرفته كان لا يزال يتذكر ملامح ملاكه وشعور بدخله يقول إنه يريد يستمع إلي شيء يصف حاله بعدما أصبح متيم.
"أنت الحب إلا اتمنتها
وإلا عرفت الدنيا معه
حلم حياتي إلا استنيه
وإلا معشتش قبله حياة
قرب مني هتعرف
أني بدوب في غرامك"
سليم بحب
_يا نورى متي ياتي اليوم التي تصبحين فيه لي
أحب❤ـك.
لا يليِق على خصري؛ إلا حُضن يِداك فقط.!
أنت الشخص الوحيد الذي توقفت وكنت بـكل
هذا الوضّوح معه وأخترت أن أحبك دائماً.!
♕♕
أن الله يحب أن يجمعنا بالطيبين دُون سعيٍ منّا، فالقلوب علي نقائها تقع.!
لو أنَّ حبُّك كان في القلب عاديًّا لمللتُهُ من كثرة التكرارِ لكنَّ أجمل ما رأيتُ بحبِّنا ؛ هو الجنونُ وكثرةُ الأخطار حيناً يُغرِّدُ في وداعةِ طفلةٍ .. حينًا نراهُ كماردٍ جبَّارِ لا يستريحُ ولا يُريحُ فدائمًا .. شمسٌ تلوحُ وخلفها أمطارِ.!
19تم تحديث
Comments