الفصل الثالث

ارتفعت أصوات قرءان الصلاه في جميع المساجد والجميع يسيرون متجهين الي صلاة الجمعه ومن ضمنهم والد حوراء واخيها عمرو

والد حوراء/اي ده ي عمرو مش ده عمك عز الدين والد أدهم

عمرو/أيوه ي بابا بس مش اللي فريحه ده ادهم ....اي ده ده الواد أدهم بس جيه امته

والد حوراء/يلا نلحقهم

ليذهبوا إليهم

والد حوراء/السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والد عائشه وادهم/وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

عمرو /ازي حضرتك ي عمو عامل اي ...ابو الاداهيم عاش من شافك ي راجل مقولتش انك جاي يعني بس واحشني واللهِ

أدهم بتشنج/بعيدا عن ابو الاداهيم دي بس ي بغل انت مش احنا علي تواصل كل يوم ولا انا كنت بتكلم مع عفريتك ده انت كان ناقص تكلمني في الحلم

عمرو بتذمر/في اي ي جدع مينفعش يعني اتمحن شويه

ادهم/لا مينفعش وبعدين الواد عامر لسه منزلش من السفر هو كمان

عمرو/ الواحد ناقص تلاجات في حياته لما تجولي انت والأستاذ عامر الفريزر بذات نفسه

ادهم بغموض/كان لازم نرجع عشان الشغل

عمرو/اهو الشغل ده اللي هيجيب اجلي

والد ادهم/خلاص بقي وصلنا المسجد

ليدخلوا الي المسجد في انتظار صلاة الجمعه

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

في منزل عائشه

عائشه/احاجه أم ادهم أحاجه أم ادهم

والدة ادهم/اي اي بقره بتنادي وبعدين اي احاجه دي

عائشه/ي أمي ي حبيبة قلبي انتِ ليه مصره انك تجيبي فيا كل العبر

والدة ادهم/انتِ فيكِ كل العبر اصلا ...اخلصي عايزه اي

عائشه/اظن اني غسلت المواعين وطبخت عملت مسقعه وقليت بطاطس ونضفت مكاني انا ماشيه بقي

والدة ادهم/قصدك غرقت المطبخ ...وملحتي المسقعه زياده عن اللزوم ...وحرقتي البطاطس ...ووسختي المكان حواليكِ يا رب ي ترحمني ي تاخدني روحي ومتجيش تاني

عائشه/اله في اي ي امي هتنشري غسيلنا الوحش هو انا ناقصه نشر غسيل

والدة ادهم/روحي ي حبيبتي ربنا معاكِ عشان هتشل

عائشه/تيب سلام عليكم بقي عشان ارن ع البت حوراء

والدة ادهم/في رعاية الله

ذهبت عائشه ل ترن علي حوراء

■■■■■■■■■■■■

في منزل حوراء

والدة حوراء/عااااااااااا ي حورااااء خدي تعالي خدي بس هتفاهم معاكِ

حوراء بخوف مصطنع/نعم استني بس ارمي السلاح اللي في ايدك ده

فكانت تمسك ابو ورده سلاح الأمهات العظيم في ايدها

والدة حوراء/تعاااالي انا انا تعملي فيا كده

حوراء براءه مصطنعه/عملت اي يعني ل كل ده دلقت عليكِ طبق الملوخيه وانا بطلعه بالغلط كان غظب عني طب اقولك اعتبريني عيله وغلطت

والده حوراء وهي تلبس ابو ورده/يا رب الرحمه من عندك يا رب يا رب صبرني علي ما بلتني

حوراء بغباء/مالك ي ماما ده ربنا اذا احب عبدا ابتلاه

والدة حوراء بتشنج/يااااا رب

ليرن جوال حوراء ويضئ باسم عائشه

والدة حوراء/ردي علي الهبله التانيه ردي انا داخله ارص الاكل

حوراء/السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عائشه/وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أيوه ي حوراء لبستي ولا لسه

حوراء/انا هلبس اهو وطالعه ونبقي نصلي في المسجد

عائشه /تومام اما تخلصي رني عليا يلا سلام عليكم

حوراء/وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ذهبت حوراء لترتدي ملابسها المكرونه من فستان باللون الأسود

وارتدت نقاب ماليزي باللون الأسود وقامت بمدارات عيونها

وقامت بالاتصال علي عائشه/السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أيوه ي عائش هنزل استناكِ تحت قدام البيت وانتِ عدي عليا

عائشه/حاضر ي حبيبتي يلا سلام عليكم

لترد عليها الاخري السلام ثم تغلق معها وتقوم بالاستئذان من والدتها وتنزل لاسفل للذهاب الي المسجد

وصلت عائشه الي حوراء وبعد السلامات توجهوا الي المسجد واول ما فُتح باب المسجد وجدوا من يندفع ناحيتهم مثل القنفذ

عائشه/يلهوي علي الغباااء اي يا بت يا رودي انتِ اتهبلتي ولا اي في حد بيستقبل جد كده

رودي بتذمر/اله وحشتوني اجدعااان مش من حقي يعني

حوراء/حشا لله قطع لسان اللي يقول كده لازم تستقبلينا استقبال ملوكِ

رودي بغرور مصطنع /اي خدعه 😉

(ايوه بالظبط هي رودي اللي كانت معاهم في الحفله وكانوا حوراء وعائشه من احد اسباب التزامها )

ليدخلوا الي المسجد ويقوموا بالتسليم علي جميع الصُحبه  ويجلسوا لبدأ اللقاء

المعلمه/السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عاملين اي ي حبيبات عساكم بأفضل حال متتصوروش كمية السرور والسعاده اللي بتبقي في قلبي لما نجتمع كلنا هكذا قبل ما نبدأ اللقاء حابين نبدأ ب كل بدايه كل مره اول حاجه نحمد الله كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانه علي نعمة  تجمعنا علي طاعة الله سبحانه وتعالي وتاني حاجه النيه اننا قاعدين وبنستمع بنية التقرب الي الله سبحانه وتعالي النهارده مش انا بس اللي هتكلم النهارده كلنا هنتكلم في اللقاء ده والنهارده موضوعنا هيكون عن الصُحبه الصالحه وحوراء هتنشد لينا بعد ما نخلص اللقاء ها مين حابب يبدأ

رودي/انا ممكن ابدأ

المعلمه/اتفضلِ ي حبيبة روحي

رودي/الصُحبه الصالحه شئ مهم في حياتنا كلنا لازم كل واحد فينا يكون فيه في حياته صحبه صالحه لأن علي رأي المثل الصاحب ساحب سواء كان الصاحب ده محترم او مش ولابد أيوه ممكن تكون البنت محترمه وبتصلي وكل حاجه بس مش ملتزمه بالزي الشرعي مقولتش حاجه بس الخمار فريضه ولا نختلف علي هذا قبل اي حاجه ادعولِ ارتدي النقاب وإن أبي يوافق

المعلمه/أسأل الله أن يرزقك النقاب ي رودي ي حبيبتي

رودي/آمين آمين.....اكمل بقي الصحبه الصالحه نعمه انك تكون موجود في حياتك صُحبه صالحه تفكرك بمواعيد الصلاه تفكرك بالاذكار ل تكمل وهي تنظر لِ حوراء وعائشه يتصل بيك عشان صلاة الفجر يعينك علي طاعة الله سبحانه وتعالي

عائشه بتكمله/لو عملت ذنب بدون قصد يغضب الله سبحانه وتعالي يرجعوك للطريق الصحيح وينصحوك يكونوا سبب بعد ربنا سبحانه وتعالي في انك تقرب من ربنا تعرفك الحلال من الحرام تعينك علي الطاعه تكون خير العون والخليل الرسول صلي الله عليه وسلم بيقول اي (المرء علي دين خليله فلينظر احدكم من يخالل)

أخذ الجميع يتكلم ويتكلم وعندما انتهوا أخذت حوراء تنشد (ليس الغريب)فأبدعت بصوتها الجميل

وبعد الإنتهاء ذهب الجميع الي المنزل وفي الطريق

رودي /بنات بنات بناااات

حوراء/نعم نعم نعم خير مش في الدوله المجاوره احنا لازقين فيكِ

عائشه/خير ي رودي قولي انقطيني

رودي بحزن/انتم عارفين اني بحب ابن عمي عارفه ان الحب مش حرام وانه مينفعش اروح اصارحه بيه وكل اللي اعمله اني ادعي ربنا في صلاتي لو كان خير ليا يجعله من نصيبي والحمد لله بفضل الله بعمل كده وعمري ما أفعل شئ يغضب ربنا وبابا النهارده قال لي انه جاي من السفر بكره او بعده بالكتير ومش عارفه اعمل اي

عائشه بجديه/احنا كلنا عارفين ان الحب مش حرام ي عمري بس الحرام انك تصارحيه بيه وترتبطي بيه وتكلموا وهو ميجوزش ليكِ

حوراء/عائشه معاها حق وطول انتِ ما بتعملي الصح ومش بتبوحي ليه بمشاعرك وتصارحيه ومتبعه ما اوصانا به الرسول صلي الله عليه وسلم وامرنا به الله سبحانه وتعالي يبقي بإذن الله خير

رودي/جزاكم الله خيرا ي بنات مش عارفه اقول ليكم اي صدقا بشكركم علي وجودكم جامبي بفضل الله سبحانه وتعالي

لتقوم حوراء بضربها علي ايدها/احنا مفيش بينا الكلام ده ي حرمه

عائشه/يلا ي جوماااعه بقي عشان جوعاااانه ومقتوله نوم

رودي بغلاسه/اومال مموتيش ليه

عائشه/نينينيني

ليذهب الجميع الي الي المنزل علي وعد باللقاء مره اخري

************

في منزل حوراء

حوراء/السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا قومممم اشتقتم لي صحيح اكيد اكيد

والدة حوراء بلوية فم/اش اي يختي بقولك اي اكلك في المطبخ غيري وكلي واغسلي المواعين مكانك

حوراء/انا شكلِ جيت عنوان غلط

عمرو بسخريه/لا هو العنوان ي اخت

والد حوراء/سيبكم من الهبل شويه المهم ادهم ابن عز الدين جه من السفر وعايزين نعزمهم يوم الأحد علي العشا

والدة حوراء /ينوروا ي حج ده احنا نستقبلهم احسن استقبال

حوراء بصدمه مضحكه/حضرتك كنتِ هتطفحيني الاكل اي الاحترام ده

للضحك الجميع عليها وذهبت حوراء ل غرفتها لتأدية فريضة العصر☺️❤️

□□□□□□□□□□□□□□□

بس استووووووووب اقفي ي ماما انتِ وهي عندك مش هنختم الفصل المره دي ب واحده من بطلاتنا لإن النصيحه قلناها في الفصل وهي الصحبه الصالحه اسيبكم مع الأخت رودي تختم هي

رودي /السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تس تس معايا كلكم اقدم الشكر ل كاتبه الروايه انها سابت لي الميكروفون

انا/الله يكرمك يا رب

رودي /اي خدعه اسكتي بقي نقدر نقول حاليا وصلنا لآخر فصلنا النهارده عارفه اني هوحشكم لحد الفصل الجاي يلا في رعاية الله يلا ي ماما انتِ وهي هنرش مايه😉😁😁

♡♡♡♡♡♡♡

هُزمت امام عينيك مُرحبا بالهزيمه❤️

مختارات

تنزيل على الفور

novel.download.tips
تنزيل على الفور

novel.bonus

novel.bonus.content

novel.bonus.receive
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon