الفصل ثاني

ملك وسيدرا قاموا بحجز تذاكر الفيلم وانتظروا ف الاستراحه نصف ساعة على موعد عرض الفيلم حتى يبدأ وجلسوا يتحدثون..

سيدرا بحماس جلي علي وجهها : انا بجد متحمسه للفيلم اوي ي موكا

ملك بنفس الحماس : وانا كمان اوي شكله خيالي

سيدرا موافقة اياها : اه اوي

ملك بتساؤل وهي عاقدة ذراعيها امام صدرها : صحيح ي سيدرا هتخشي اعلام زي مكان نفسك

سيدرا بتنهيدة : لا صعب لان مجموعي مش هيكملها خالص كان ناقصلي ٤% الحمد لله

ملك بفضول : اومال هتعملي ايه

سيدرا ببساطة وهي تهز كتفيها  : عادي هخش اي كليه وبعدين اخد دبلومه صحافه

ملك بأستطلاع لمعرفة ماتنوي عليه : انتي مزعلتيش ع الدرجات اللي نقصتيها....!

سيدرا بتفهم وببسمة بسيطة علي شفتيها : اكيد زعلت بس وبعد مزعل هعمل ايه يعني الحمد لله كل اللي يجيبه ربنا خير وبعدين معرفش الخير مستنيني فين

ملك أماءت برأسها : ع رأيك عندك حق

هل تستمتع بقراءة هذه القصة؟

سيدرا بتساؤل: طب تيجي نجيب فشار عشان الفيلم

ملك بموافقة : اه يلا

وف هذه اللحظه  بدأ محصل التذاكر يعلن عن بدء الفيلم ....

سيدرا بإحباط : كده مش هنلحق مكان كويس ف صاله العرض جوا

ملك بتساؤل وهي واضعه اصبعها في فمها تفكر: طب وبعدين

سيدرا بتفكير سريع : انا هجيب الفشار والعصير وانتي خشي احجزي الكرسيين وهجيلك ع طول

ملك بإيجاز : اه كده تمام

محصل التذاكر بعملية : ياريت ي انسه لو مش هتدخلي تقفي ع جمب انتي موقفه الطابور

سيدرا بضيق : حضرتك انا نسيت التذكره مع صاحبتي وهي جوة

المحصل بعدم اهتمام: وانا ايه علاقتي بالموضوع

وذهبت سيدرا تحضر الفشار وبعد ذلك وهي منتظرة عند محصل التذاكر تذكرت ان تذكرتها مع ملك

سيدرا وهي تضرب علي جبهتها بنسيان : وبعدين ف دماغي دي نسيت التيكت هدخل ازاي دلوقتي و اكيد مش هتسمعني من الدوشه لو اتصلت بيها

محصل التذاكر بعملية : ياريت ي انسه لو مش هتدخلي تقفي ع جمب انتي موقفه الطابور

سيدرا بضيق : حضرتك انا نسيت التذكره مع صاحبتي وهي جوة

وذهبت سيدرا تحضر الفشار وبعد ذلك وهي منتظرة عند محصل التذاكر تذكرت ان تذكرتها مع ملك

سيدرا وهي تضرب علي جبهتها بنسيان : وبعدين ف دماغي دي نسيت التيكت هدخل ازاي دلوقتي و اكيد مش هتسمعني من الدوشه لو اتصلت بيها

المحصل بعدم اهتمام: وانا ايه علاقتي بالموضوع

سيدرا بنفاذ صبر: حضرتك تدخل معايا وتاخد التذكرة

المحصل بأسف وهو يهز رأسه : انا اسف مينفعش انا شغلي هنا مش جوة و مفيش دخول من غيرها

سيدرا بيأس من اقناعه : حضرتك انا مش بكدب و اكيد مش هدخل من غير تذكره او بقول كده

واثناء الجدال ما بين محصل التذاكر وسيدرا تدخل ف الموضوع شاب ف منتصف العشرينات ذو جسم رياضي وملامح جذابه وكانت عيناه تشبهان الصقر ف نظرته وكان خمري البشرة وهو أدم ....

الشاب بجدية: حضرتك انا هديها تذكرتي تدخل بيها وتجيب تذكرتها وترجع توريهالك

سيدرا بخجل من الموقف:  لا متشكره اوي لحضرتك خلاص مش شرط

لمحصل بعملية : ده حل كويس ي انسه اتفضلي

وف هذه اللحظه اعطاها الشاب التذكره وبالفعل دلفت لداخل الصاله وظلت تجوب بنظرها عن صديقتها ملك حتي وجدتها جالسه ووبختها بأنها لم تنتبه لغيابها واخذت تذكرتها واعطتها لمحصل التذاكر واعطت التذكره الاخري للشاب وجلس كل منهم ف مقعده وانتهي الفيلم واخد الحديث مجراه بين سيدرا وملك تتساءل كيف دخلت لدار العرض دون تذكره وبدأت تقص عليها ماحدث

************************************

تعرّف على كاتب القصة.

هل تستمتع بقراءة هذه القصة؟

واثناء ذلك لمحت الشاب واقف بمفرده فذهبت اليه ع الفور ......

سيدرا بصوت مرتفع حتي تنتبه لها : ي استاذ لو سمحت

أدم بجدية وانتبه لمصدر الصوت ورد عليها : انتي بتنادي عليا انا

اتبع

سيدرا بتذكر : ايوا نسيت اشكر حضرتك ع موقفك بجد مش عارفه اقولك ايه وبعتذر نسيت اشكرك ساعه م أديتك التذكره

أدم بإيجاز : لا شكر ع واجب وحصل خير الفيلم كان بدأ

سيدرا بابتسامة : اتشرفت ي استاذ.......

وظلوا يتحدثون لمده عشر دقائق ومعروفه سيدرا بخفة دمها وظلوا يتبادلون اطراف الحديث حتي جاءت ملك وقالت لسيدرا: يلا بقا عشان منتأخرش اكتر من كده

سيدرا بموافقة : حاضر يلا

سيدرا تعرفهم علي بعض : دي ملك صاحبتي الأنتيم واختي وده الاستاذ (ظلت لا تعرف ماذا تقول وهي لم تعلم أسمه بعد ...)

ملك بضحكة متعجبة: متعرفيش اسم الشخص اللي هتشكريه

أدم بأسف : انا اسف نسيت اعرفكم بنفسي انا أدم

البنتين بأبتسامه مرحبة : اتشرفنا

واستأذنوا حتي يذهبوا ولا يتأخروا وجاء صديقه يوسف ف ذلك الوقت

ادم بحنق من يوسف : جاي بعد مالفيلم خلص طب ايه اللي جابك

يوسف بطريقه كوميديه : انت بتعايرني طب انا اروح بيتنا لا حد يزعقلي ولا يقولي جيت ومجتش

ادم بأبتسامه متصنعة :  خفه دمك دي قريب مرارتي هتفرقع بسببها

يوسف بتساؤل عابث : سيبك من خفه دمي وقولي مين الحلوين اللي كانوا معاك دول

ادم بضيق مصطنع وهو يضربه بخفة علي مؤخرة رأسه : انت دماغك ع طول سارحه

يوسف بإصرار وهو يزيح يديه : منت هتحكيلي يعني هتحكيلي

ادم بلا اهتمام وإيجاز : حاجه عاديه مش مهمه يعني عشان تتحكي

يوسف وهو يلاعب حاجبيه : اهو انا تخصص حاجات مش مهمه بحب اسمعها

ادم بملل حتي يريح نفسه : طب تعال نشرب قهوه ف الكافيه ده وهقولك

وفي هذه اللحظة دلفوا للكافيه ليرتشفوا القهوة سوياً وفي نفس الوقت دلفت ملك وسيدرا ليتناولوا الأيس كريم

جلست ملك وسيدرا ع طاوله ف الكافيه وكان المكان يعج بالزبائن فلم يكن هناك اي مكان شاغر لجلوسهم

سيدرا وهي تتحدث مع ملك لاحظت ادم وهو واقف لا يجد مكان للجلوس هو وصديقه  فاقترحت ع ملك ان تعرض عليه هو وصديقه الجلوس علي الطاولة معهم وذلك لأن بها مقعدين شاغريين فوافقت ملك...

ازيك ي استاذ ادم

ادم ابتسم وقاله لها : الحمد لله

قالت له باستفسار : انا وموكا قعدين ف تربيزه وفيه كرسيين زياده فاتفضل اقعد وكده ولا كده انا وموكا هنمشي خلاص يعني مش هنزعجكوا

ادم بحيرة : بس .....

يوسف مقاطعاً إياه : متبسبسش انا رجلي وجعتني من الوقفه والانسه كتر خيرها عرضت مساعده

سيدرا بأبتسامة وهزت كتفيها ببساطة : هي رد الجميل اللي صاحبك عمله مش اكتر

ادم بأبتسامة مجاملة : لا جميل ولا حاجه

يوسف بتعجب : هو مش فاهم حاجه من اللي بيحصل

سيدرا بأبتسامة وهي تشير لهم علي مكان جلوسهم : طب اتفضلوا

وذهب ثلاثتهم سويا للطاوله وتعرفوا علي بعضهم البعض وكانت سيدرا تجلس مقابل ملك ويوسف مقابل ادم وكان ادم مقابل سيدرا وكل شخص يتحدث مع رفيقه

واثناء ذلك ظل ادم يجوب بنظره يمينا ويسارا ع سيدرا بين الحين والاخر وع ابتسامتها وع مدى جمال وجهها ف الحجااب ولكنه نفض هذه الأفكار عن عقله....

ثم استاذنت الفتاتان وذهبوا وودعوا ادم ويوسف ....

وملك وسيدرا ظلوا يتحدثون حتي وصلوا منازلهم وودعوا بعضهم وسيدرا ظلت تفكر كثيراً لان هي لاحظت ادم اكثر من مره وهو ينظر لها ولكنها أزاحت هذه الافكار من رأسها ووضعت تركيزها كاملاً ع الجامعه التي سترتادها

وبعد شهر أرتادت الفتاتان الجامعة سوياً واختاروا ذات القسم وذهبوا اول يوم....

************************************

مستنيه رأيكوا علي البارت الجديد ....

...************************************************...

يتبع............

الجديد

Comments

بيتزا تايم 🍕🌝✨

بيتزا تايم 🍕🌝✨

احمد أبدعت بمعنى الكلمة

2022-08-24

5

طائر العنقاء

طائر العنقاء

الفصل جميل جداً

2022-06-28

1

الكل

تنزيل على الفور

novel.download.tips
تنزيل على الفور

novel.bonus

novel.bonus.content

novel.bonus.receive
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon