NovelToon NovelToon

روايه العوده

روايه العوده البارت الاول

في بيت متوسط الحجم فيه عيله بيحبوا بعض و ديما مع بعض

الام : يا نيرمين انتي يا بت يا موكوسه

نيرمين : ايوه يا ماما

الام : مش قولتلك تنضفي الاوضه بتاعتك

نيرمين : والله يا ماما خلصتها

الام : اومال فين جوز المعيز اخواتك

نيرمين بضحك : البت منه جوا بتلعب بابجي و فيفيان معرفش فين

الام : طيب قومي نادي عليهم يجوا يسعدونا بدل ما هما ملهمش لازمه كده

نيرمين : حاضر يا ماما

راحت نيرمين اوضه البنات و دخلتها

منه : يا بنتي قولتلك استخبي و انا هبوش عليهم

نيرمين باستغراب : تبوشي ؟

نيرمين : اااه انتي بتلعبي بابجي

منه بصت لنيرمين

منه : ايه ده انتي جيتي اهلا

نيرمين بتريقه : أنا هنا من بدري صباح الخير

رجعت منه بصت للموبايل تاني متجاهله نيرمين

نيرمين : انتي يا بت تعالي ساعديني في الشقه بابا كمان ساعه زمانه جي

منه بزهق : اوففف ماشي

قامت منه من علي السرير و راحت تساعدهم

راحت نيرمين بدور علي فيفيان لقيتها في البلكونه بتصور تيك توك

نيرمين بتريقه : اهي دي اختي الكبيره الي المفروض اعقل مني

لفت فيفيان لنيرمين و بصت ليها

فيفيان : لا ياختي بلاش نتكلم في سيره العقل دي بالذات

نيرمين : تعالي يا فيفيان ساعدينا في تنضيف الشقه

فيفيان : تمام يا نيرمين اومال فين منه

نيرمين : اختك الصغيره سبقتك و بتساعدنا

فيفيان : ماشي يا حجه بس أفتكري ديما انك الوسطنيه يعني ملكيش لازمه

نيرمين : عارفه عارفه تعالي ساعدينا بقي

فيفيان : يلا بينا

راحت فيفيان و نيرمين و كانوا بينضفوا الشقه

الام : الاكل اتحط علي السفره يا بنات

منه : تمام يا ماما

سمعوا حد بيفتح الباب بصوا لقوا أنه بابهم جريوا عليه و حضنوه

الام : تعال يا حسين أنا حضرتك الاكل

الاب : حاضر هروح اغير هدومي بس واجي

الام : تمام

راحوا نيرمين و منه و فيفيان و قاعدوا علي السفره لغايه لما بابهم جه

قاعدوا يضحكوا مع بعض وهما بياكلوا و يهزروا و بابهم كان بيحكي ليهم علي يومه و كانوا اسعد عيله

منه : بابا ممكن سؤال

الاب : اتفضلي يا حبيبتي

منه : هو ليه بالرغم أن احنا أغنيه بس عايشين في بيت بسيط

الاب بابتسامه : اول حاجه عشان نيرمين بتحب الحاجات البسيطه مش الكبيره تاني حاجه احنا مرتاحين هنا

ابتسمت نيرمين بخفه لغايه لما خلصوا اكل قاموا كلهم من علي السفره

في اوضه البنات

منه : أنا زهقانههههههه

وراحت رمت نفسها علي السرير

فيفيان : أنا قولت ليكم البت دي مجنونه و محدش صدقني

نيرمين : خلاص تعالو نعمل حاجه

منه : ايه ؟

بصت نيرمين لفيفيان وقالت : مش انتي يا فيفيان بتصور تيك توك و كده

فيفيان : اه

نيرمين : خلاص تعالي نصور بس طبعا منغير ما تنزليه

فيفيان : وماله يلا بينا

قامت منه بحماس و قعدوا يصوروا تيك توك و يضحكوا علي بعض

فيفيان : بنات عايزين مهما حصل ما بينا عمرنا ما نفترق لو يبقي في حدود في علاقتنا تمام ؟

منه : اه طبعا

نيرمين بحب : وأنا ليا غيركم انتوا

قربوا من بعض وحضنوا بعض بحب

عند الاب و الام

الاب : هنعمل ايه في حكايه فيفيان دي ؟

الام : معرفش يا حسين البنت بتكبر و هي رافضه الجواز نهائي

الاب بعصبيه : ما هو مش هينفع كده كل همها التيك توك و الحاجات التافهه بقالها سنين متخرجه و مش اشتغلت و عندها ٢٦ سنه ولا اتجوزت

الام : خلاص اهدي كده وانا هحاول اتكلم معاها تاني بهدوء يمكن دماغها تكون اتغيرت

الاب : ماشي بس لو رفضت المرادي أنا هجوزها غصب و خلاص

الام : لا أن شاء الله توافق بس براحه عليها برضوا دي بت غلبانه

الاب : عشان خاطرك انتي بس يا حبيبتي

الام : ربنا يخليك لينا يارب

عند البنات

منه : بقولكم ايه تعالو نتفرج علي فيلم مع بعض

فيفيان : ماشي يلا بينا بس نتفرج علي ايه ؟

قامت نيرمين فجاه و قربت منهم بحماس

نيرمين بحماس : رعب رعب عشان خاطري

فيفيان و منه بحده و بصوت واحد : لا

نيرمين بزهق : اوفففف ليه بقي

منه : عشان أنا بخاف

فيفيان : عشان في الاخر هتتلبسي و هتجيبلنا مصيبه

نيرمين : يعني انتي بتصدقي الحاجات دي يا فيفيان

فيفيان : مش بصدق بس برضوا لا

نيرمين : انا غلطانه

منه : خلاص يا جماعه تعالو نتفرج علي فيلم كوميدي

فيفيان : ماشي

نيرمين بصدمه : يعني انتي هتمشي كلام الصغيره و المتوسطه لا

فيفيان بضحك : ايه المتوسطه دي محساسني انك البحر المتوسط

انفجرت فيفيان و منه من الضحك بقوه و نيرمين بصت ليهم بحده و راحت طلعت في البلكونه

فيفيان بضحك : يا بت بهزر مش قادره

قفلت نيرمين الباب وراها و قاعدت علي الكرسي وهي بتتفرج علي النجوم

نيرمين بطبعها بتحب الهدوء و الليل هي شخصيه غريبه في نظر إلي مش عارفها أما الي قريب منها هيعرف أن قلبها طيب بجد

فيفيان دخلت البلكونه لنيرمين و قاعدت علي الكرسي الي قدامها

فيفيان : انتي زعلتي ؟

نيرمين بابتسامه : وانا اقدر ازعل منك

فيفيان : يعني مش مقموصه

نيرمين : ايوه يا بنتي

فيفيان بغناء : قمصه قمصه اولا لا يا فراشه يا فراشه

ضربت نيرمين كتف فيفيان بهزار

نيرمين بضحك : انتي غلسه علي فكره

فيفيان بضحك : طيب متشكره يا اختي الوسطنيه ولا المتوسطه ؟

نيرمين بحده : بت

فيفيان : بهزر معاكي تعالي يلا خلاص نتفرج علي فيلم

نيرمين بنظره القطط : رعب ؟

فيفيان بحده : لا

نيرمين : ليه

فيفيان : صدقيني الحاجات دي مش حلوه

نيرمين : طيب

قامت فيفيان و مسكت ايد نيرمين و دخلتها جوا الاوضه

منه : هنتفرج السنادي ولا ايه ؟

فيفيان : ايوه يا شبر و نص افتحي الفيلم

قاعدوا علي السرير كلهم جمب بعض و مسكين طبق الفشار

خلص الفيلم بعديها راحت كل واحده علي سريرها و نامت

تاني يوم

كان الكل نايم معادا فيفيان و الام و الاب

سمعت فيفيان صوت خبط علي باب اوضتها راحت وفتحت الباب براحه

عشان منه و نيرمين و مش يصحوا

فيفيان : ماما اتفضلي ادخلي

الام : لا يا حبيبتي انا كنت عايزاكي في كلمتين كده

فيفيان : حاضر يا ماما

خرجت فيفيان الاوضه و قفلت الباب وراها قاعدوا علي الكنبه بهدوء

مسكت الام ايد فيفيان بحنان

الام : حبيبتي انتي عارفه اني عايزه مصلحتك صح ؟

فيفيان بزهق : يووو يا ماما تاني موضوع الجواز

الام : يا حبيبتي انتي بتكبري و انا و بابكي مش عايشين ليكم طول العمر

فيفيان : يا ماما أنا مش عايزه اتجوز عايزه اكون لوحدي

كانت منه و نيرمين صاحيين و بيبصوا بيشوفوا ايه الي بيحصل

كانت الأم هتتكلم بس فجاه سمعوا صوت فتح باب جامد

الاب بزعيق : انا زهقت ولا منك عايزه تشتغلي ولا منك عايزه تتجوزي خلصتي الكليه بقالك سنين و مع ذالك مش عايزه تشتغلي و ياريت طلعالي بتقدير كويس ده تقديرك جيد

قامت الام و فيفيان ووبص للاب بصدمه من كلامه

الام : اهدي شويه كده يا حسين هي مش تقصد حاجه

الاب بزعيق : انا وافقت انك تتكلمي معاها براحه بس واضح كده أن الموضوع مش نافع بنت فاشله و كل همها التيك توك و التفاهات و ايه كمان عانس

فيفيان بدموع : يا بابا أنا حره اعمل الي أنا عايزاه أنا كبيره وشكرا اوي اه انا بنت فاشله و عانس بس لا مش هتجوز و ولا حتي علي جثتي و غصب عن اي حد

قرب منها الاب و ضربها قلم جامد علي وشها بصت الام بصدمه للاب و منه و نيرمين بصوا علي فيفيان بدموع

يتبع

روايه العوده تفاعل بقي 🥺

روايه العوده البارت التاني

قرب منها الاب و ضربها قلم بصت بصدمه للاب و نيرمين و منه بصوا بدموع لفيفيان

الاب بزعيق : اتكلمي بشكل كويس و وطي صوتك و انتي بتتكلمي معايا فاهمههه

جريت فيفيان علي الاوضه و قفلت الباب وراها راحت نيرمين و منه ليها و الام راحت للاب

الام : ليه بس كده يا حسين براحه عليها

الاب : بنت قليله الادب مش راضيه تسمع الكلام و بتعلي صوتها عليا

الام : خلاص يا حسين اهدي كده حصل خير

عند البنات

كانت فيفيان بتعيط وهي في حضن نيرمين و منه بطبطب عليها

فيفيان بعياط : أنا عملت ايه غلط أنا مش عايزه اتجوز هو ايه بالغصب

انهارت اخر كلامها

نيرمين : اهدي يا فيفيان و متقلقيش أنا معاكي

منه : وانا كمان

طلعت نيرمين حاجه من جيبها و قالت

نيرمين : اتفضلي يا فيفيان

اديت ليها شوكولاته

فيفيان بصدمه : ايه ده جبتيها ازاي دي مش موجوده خالص كمان غاليه اوي

نيرمين بابتسامه : مش تغلي عليكي ولو طلبتي الدنيا كلها هجبهالك يا فيفي

بصت فيفيان ليها بحب

فيفيان : حبيبه قلبي يلي مجناناني

نيرمين : متقلقيش أنا هتكلم مع بابا في موضوع الجواز ده و هحل مشكلتك

فيفيان : تعالي يا بت في حضني طلعتي نعمه مش ابتلاء

بصت نيرمين ليها بغيظ فضحكت فيفيان عليها

منه : انتوا نستوني

فيفيان فتحت ايديها الاتنين و قالت

فيفيان : تعالي يا شبر و نص

منه راحت جريت في حضن فيفيان

الساعه ٩ بليل

كانت فيفيان و منه نايمين طلعت نيرمين من الاوضه وقفلت الباب براحه عشان مش يصحوا

لقيت باباها قاعد في الصاله لوحده راحت عنده

نيرمين : الجميل قاعد لوحده ليه

الاب : تعالي يا حبيبتي

راحت و قاعدت جمبيه

نيرمين : متزعلش من فيفيان هي بصراحه اه غلطت لما رفعت صوتها عليك بس حضرتك عارف برضوا ان الجواز حاجه كبيره

الاب : عارفه يا حبيبتي بس انتي شايفه أنها بتكبر و قطر الجواز هيفوتها

نيرمين : مش يمكن هي اتجوزت لغايه دلوقتي عشان ربنا لسه هيجبلها الشخص الصح و الي هيكون سند ليها برضوا كل تأخيره و فيها خير و متقلقش يا بابا كل حاجه هتبقي تمام وانا هتكلم معاها تاني بس براحه عليها ممكن

بصت ليه بنظرات القطط

الاب بضحك : مش عارف انتي بتقنعيني ازاي يا بت انتي عندك سحر مش بيتقاوم طيب يا حبيبتي

نيرمين بفرحه : عاش يا بابا عاش

وراحت حضنته وباباها بادلها الحضن

الاب بضحك : طيب يا ستي روحي نامي شويه و كفايه سهر

نيرمين بهزار : حاضر يا فندم

ضحك عليها الاب و هي راحت للاوضه بتاعتها و نامت

اليوم التاني

كانت نيرمين و منه و فيفيان قاعدين مع بعض و بيتكلموا سمعوا خبط علي الباب راحت منه فتحت الباب

الاب : خلي فيفيان تيجي الصاله ثانيه هتكلم معاها كلمتين

منه : حاضر يا بابا

أقفلت منه الباب و راحت لفيفيان

منه : فيفيان بابا عايزك في الصاله

فيفيان : يا ربي بقي مش كفايه أنه ضربني عايز ايه تاني

نيرمين : يا بت عيب كده ما يمكن يكون فهمك أو هيوافق علي كلامك انتي ايش عرفك

فيفيان : طيب يا ستي أنا قايمه اهوا

نيرمين : ربنا معاكي

فيفيان : هو أنا رايحه احارب ده كلام كلام بس

خرجت فيفيان من الاوضه و قفلت الباب وراها و راحت للصاله لقيت باباها قاعد مستنيها راحت قاعدت جمبه

فيفيان : اتفضل يا بابا

الاب : بصي أنا عارف اني بغصب عليكي في موضوع الجواز ده والي عملته كان غلط دي برضوا حياتك الشخصيه وانتي حره فيها بس برضوا يا بنتي مكنش ينفع ترفعي صوتك عليا عيب

فيفيان : عندك حق يا بابا أنا اسفه أنا فعلا غلطت لما عليت صوتي علي حضرتك حقك عليا

الاب بحب : طيب مش هتحضونيني ولا ايه

فيفيان : بس كده حاضر

راحت فيفيان لباباها و حضنتها وهو بادلها الحضن كانت نيرمين بتبص عليهم من بعيد و كانت مبسوطه أنها قدرت تصلح ما بينهم

راحت رجعت للاوضه تاني منغير ما حد يشوفها

نيرمين : منه شوفتي ماما

منه : أه دي نزلت من الصبح قالت إنها هتشتري شويه حاجات

نيرمين : طب ليه مش قولتيلي يا شبر و نص كنت اساعدها

منه : انتي كنتي نايمه و مش هتصحي ربنا يعين جوزك

نيرمين بصدمه : ايه الكلام ده بقي الكلام ده كله يطلع منك انتي و كمان يا ستي متقلقيش هقعد في قلبكم أنا مش ناويه اتجوز

رمت منه نفسها علي السرير و قالت : يلاهويييييي ده انا الي كان مصبرني عليكي أن هيجي يوم و نخلص منك فينك يابن الحلال فينككككك

في نهايه كلامها صرخت بصوت عالي

نيرمين : ربنا يسامحك انا غلطانه يا ستي و كمان مفيش احترام ليا خالص

منه : اه مانتي الوسطنيه

نيرمين : ليه بحس انها اهانه

انفجرت منه من الضحك و قاعدت تضحك عليها بصوت عالي

منه بضحك : مش قادره اخد نفسي مش قادره

مشيت نيرمين من الاوضه وراحت للمطبخ لقيت مامتها جت

نيرمين : حمدالله على السلامه يا ماما ليه مش قولتي ليا كنت اجي و اساعدك

الام بحب : لا يا حبيبتي شكرا دي برضوا اجازتك لازم ترتاحي شويه فيها ربنا يعينك الجامعه برضوا صعبه يا بنتي

نيرمين : فداكي يا ماما

راحت الام حضنتها وقالت : ربنا يخليكي ليا يارب

بصت نيرمين ليها و ابتسمت

دخلت فيفيان و الاب المطبخ

فيفيان : أيه الحب ده كله ده لحظه كمان و كنت هعيط من التأثر و الله

ضربت نيرمين كتف فيفيان

فيفيان بتمثيل : اااااه بتوجع علي فكره ايدك تقيله بقي دي ايد بنت دي ايد راجل

الام و الاب كانوا بيضحكوا عليهم

الام : البت فيفيان مهما كبرت هتفضل صغيره

فيفيان : حرام عليكي بقي أنا لسه صغيره ده انا عندي ٢٦ و نيرمين ٢٢ و منه ١٦

راحت فيفيان قربت من نيرمين و همست في ودانها : تعالي عايزاكي ثانيه

نيرمين : ماشي

بصت نيرمين للام

نيرمين : لحظه يا ماما

الام : اتفضلي يا حبيبتي

مسكت فيفيان ايد نيرمين و خدتها علي جمب

فيفيان : بت يا نيرمين انتي قولتي ايه لبابا

نيرمين بتساؤل : يعني ايه مش فاهمه ؟

فيفيان : انتي هتستعبطي بابا اول مره في حياتي يعاملني بحترام خصوصا في موضوع الجواز ده

نيرمين بضحك : قولتلك هحل ليكي مشكلتك ملكيش دعوه بالطريقه

فيفيان : يا ستي عندي فضول

نيرمين بفخر : والله يا اختي عندي طرقي الخاصه

فيفيان : انا غلطانه اني بسأل واحده زيك

راحت مشيت فيفيان و نيرمين بتضحك عليها و راحت للمطبخ تساعد مامتها

نيرمين : اساعدك في ايه يا ست الكل

بصت لقيت مامتها سرحانه و مش مركزه معاها

نيرمين باستغراب : ماما

الام : حبيبتي انتي هنا معلش مش خدت بالي

نيرمين : مالك يا ماما ايه الي حصل

الام : مفيش يا بنتي

نيرمين : علي اساس اني مش عرفاكي مثلا قوليلي

قربت الام منها و قالت

الام : جدك و عمك و مرات عمك جايين بكره يقعدوا معانا شويه

نيرمين بصدمه : ٠٠٠٠٠

يتبع

روايه العوده

لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon

تحميل PDF للرواية
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon