NovelToon NovelToon

شبح الموت

البارت الاول

انا اسمي شيون بحب اقرأه الرويات والكتب حبيت اقرأ كتاب جديد

اسمه كتاب الموت الاخير.

الساعه 8:00

احضرت هذا الكتاب وقرأت المقدمه، انا كتبت هذه الروايه وهي مقتبسه من روايه الموت، بعدما قرأت المقدمه بدأت في قرأه الكتاب قرأت الصفحه 1,2,3,4ثم غفوت وانا بقرأ حلمت بفتاه كانت تضحك لا بالكانت تبكي لا بالتصرخ وتتقدم نحوي فجأه كانت بتبكي دم كان الدم ينزل بغزاره لحد لما وصل الى نصف جسدي قمت خايفه جدا لدرجه اني مقدرتش انام ثاني بدأت اعد من 100الى 0 لحد لما نمت.

بعد مرور اسبوع الساعه 7:00صباحا

لبست ملابس المدرسه ورحت المدرسه بس كنت تعبانه جدا وبقالي فتره بفكر في الانتحار و بتعصب على اتفه وابسط الامور، رحت لصحبتي وبقيت 😭وقولتا قوليلي عنوان المكان اللي انتى جبته من الكتاب عطتني العنوان ورحت هناك من غير ما فكر بدأت ارن مره واثنان وفي المره الثالثه لقيت شخص كان معاه اكياس وفيها مشروبات غازيه، سألني انت مين وعايزه اه، قلتله انا عايزه صاحب الشقه دي اللي انا صاحب الشقه، اديتله الكتاب وقلتله انا عايزه افك اللعنه، راح فتح الباب وتجاهلني وبعدين لقيته بيقولي ادخلى، فكرت شويه وبعد كده دخلت قلي اقعدي على الكنبه هو كان واقف وساند ظهره على الحيطه قولتله انا عايزه افك اللعنه، قالي طب مانت عرفه ان الكتاب فيه لعنه اشتريتيه له، قالتله انا عايزاك تساعدني، قالي لا مش هساعدك.

قلتله هو مش رقم الشرطه 199 قالي هتعملي اه، هقولهم انك بتبيع اشياع ممنوعه من التصدير وبتموت، قالي خلاص هساعدك، لقيته بيفتح باب غرفه وليقته بيطلع حاسوب وبيشغله وقالي اقعدي، فجأه لقيته بيقولي افتحي الكتاب واقرأي المقدمه قرأتها قالي بصوت عالي بعد ما خلصتها قلتله انت بتعمل اه قالي انا بدور على صاحبه اللي كتبت الروايه دي اقد فتره قصيره ولقيته بيقولي قومي ، ليه اقلي لقيت المكان خلينا نروح.

في المكان

مشينا في شارع غريب مفهوش حد مفيش غير محل لبيع المواد الغذائيه وصيدليه بس فضلنا ماشيين لحد لما لقيته وقف قدام باب 🚪رن جرس 🔔الباب.

عند شيون..........

ليقت امرأه في الثلاثين من عمرها كانت خايفه اوي ولقتها بتقول للشب اللي معايا (هو انت جيت ثاني مش انا قولتك ان انا معرفش حاجه ) ده معناه ان هو جه هنا قبل كده. دخل السب ده وانا لسه هدخل فجأه لقيت بنت واقفه امام شباك الباب، رحتلها وسألتها انت عايزه حاجه، فجأه لقيتها نفس البنت اللى شفتها في الحلم وكانت بتضحك بطريقه كبيره انا خفت وفجأه اختفت انا جريت على البيت بسرعه.

في بيت الامرأه

كانت بتبكي بهستريا وكانت خايفه وجسمها بيتنفض من الخوف رحت حضنتها وقولتا كل حاجه هتبقى بخير لقيتها بتقولنا استنوا وراحت جابت حاسوب وتليفون وقالت ان دول ملك صحبتها اللي كتبت الروايه وان اخر كلمه قالتها قبل ما تموت ان هيا فهمت نهايه الروايه (روايه الموت ) فجأه سمعنا صوت في المطبخ راحت عشان تشوف اه مصدر الصوت انا والشب فضلنا ننتظرها، بس هي اتأخرت اوي قولتله انا هروح اشوفها قالي تمام رحت ولقيتها متعلقه وفي سكينه في عيناه وسكينه في بطنها من بشاعه المنظر انا مقدرتش وصرخت سمع صوتي الشب اللي كان معايا وجه وشاف المنظر ده وراح اتصل على الشرطه .

🖤دي نهايه البارت الاول 🖤

هل سوف بكتشفون الحقيقه ولا لا

البارت الثاني

عند الشرطه.......

لقد جائنا اتصال ان هناك امرأه انتحرت في شارع #*#*#*#*# رحنا هناك لقينا الاثنين اللي بلغوا.

عند شيون....

اجه ضابط شرطه كان معاه كرسيان وكراس لونه اسود وقلم وكان بيسألنا شويه اسأله.

الضابط: ما علاقتكم بالمرحومه؟

الشب: نحنا اجينا عشان نستفسر عن حاجه

الضابط: هل كان ظاهر عليها اي اعراض عن مرض نفسي؟

الشب: لا

الضابط: شكرا لتعاونكم معانا ولو افتكرتوا اي حاجه يريت تبلغونا.

الشب: اكيد

شيون: ليه مقولتلهمش الحقيقه وليه كل لما اتكلم تسكتني وتكلم انت.

الشب: انت مفكراهم هيصدقكي لما تقوللهم ان في شبح بنت قتلها، انت مش سامعه الناس بيقولوا اه عليها حتى وهي ميته مش رحمنها من الكرام السئ، وبيقولوا عنها ان هي كانت مجنونه ومريضه نفسيا.

شيون: معاك حق، بس دلوقتي هنعمل اه.

الشب: ولا حاجه خلينا نروح على البيت.

شيون: هو انت اسمك اه؟

الشب: يوهان.

شيون: تمام انا رايحه البيت تصبح على خير.

يوهان: انتظري انا هوصلك لحد البيت.

شيون: لا مفيش داعى.

يوهان: بلاش كلام كثير وامشي اقدامي.

بعد مده...........

شيون: هو ده البيت (وهي بتقولوا كده كانت بتبتسم) ☺️🙂

يوهان: لك شو يلى عم بيصرلي انا ما بوقع هيك بسهوله انا ما بوقع هيك بسهوله ااااااااااااااه.

شيون: بعد ما طلعت البيت دخلت غرفتي وفتحت الشباك لقيته بيقول انا مابوقع بسهوله انا عرفت ان هو مغرور ومتكبر وكمان مجنون.

شيون: بدلت ملابسي ولبست شي لطيف ونمت حلمت بهى البنت مره ثانيه بس هى المره كانت عم بتقولي ساعديني الحل موجود في الحاسوب ساعديني، قمت من النوم فتحت الحاسوب اللي عطيتنا ياه هديك الامرأه، ولقيت روايه الموت واتذكرت كلامها لما قالت ان اخر حاجه قالتها صديقتها قبل ما تموت ان هي عرفت معنى نهايه الروايه، اتصلت فورا بيوهان .

يوهان: الوووو فجأه سمعت شيون وهي بتقول لقيتها، لقيتها، قولتلها شو اللي لقيتيه قالتلي لقيت الحل، الحل هو الروايه لازم نعرف اه السر اللي ورى الروايه عشان نخلص من اللعنه.

يوهان: قولتلها انتظري، رحت فتحت الغرفه ولقيت ورقه من كتاب كنت بدور عليه بس مش لقيه عرفت ان الكتاب ده في السر الروايه، قولتلها احنا نتقابل بكره.

دخلت ام شيون وقالتلها انت على طول قاعده على التليفون الاستاذ قالي انك خرجتي من المدرسه خذي دول 20اختبار رياضه حليهم ولو جبتي درجه مش كويسه انا هعقبك بطريقتي مفهوم.

شيون: رحت حليت الاختبارات حليت 1,2,3,4,5,6وانا بقوام وعايزه انام وكل شويه بفكر في المنظر اللي رايته فجأه لقيت دم كانت انفي بتنزف رغم ذلك كملت حل لحد الاختبار 15 مش قادره اكمل حل دخلت نمت

اليوم التالي الساعه 7:00

رحت المدرسه وحليت الامتحان بس درجتي كانت سيئه امي اتصلت علي وكانت متعصبه انا مقدرتش وقفلت التليفون ورحت عند يوهان رنيت الجرس، فتح الباب ودخلت.

يوهان: فتحت الباب لقيت شيون وكان ظاهر عليها التعب والارهاق دخلت البيت وجلست على الكنبه وفجأه لقيتها بتبكي كنت عايز احضنها واقولها احكيلى اللي حصل معاكي بس انا عارف ان هي مش بتثق فيا.

شيون: انا مش عارفه انا ليه جيت هنا انا عايزه اترمي في حضنه واحكيلوا كل اللي جوايا بس انا مش بثق فيه.

يوهان: انا عايز اقولك على حاجه.....

اه هي الحاجه اللي هيقولها يوهان لشيون كل ده في البارت الجاي

💜 نهايه البارت 💜

البارت الثالث

يوهان: انا ريد ان اخبرك بشئ!

شيون: ماهو؟

يوهان: انا كان لدي اخ اكبر مني ب5سنين كان يحب ان يقرأ رويات الرعب، فيوم اشترى كتاب الموت الاخير، بدأ يحلم بكاويس ويقعد لوحده، فيوم انا كان عندي امتحان طلب مني اني اقعد معاه اليوم ده بس انا رفضت وقولتله ان انا عندي امتحان ولازم اروح، رحت الامتحان وبعد لما خلصت رجعت البيت لقيت سياره الاسعاف والشرطه مجمعين تحت البيت وليقت اخويا منتحر او بمعنى اصح مقتول دخلت في حاله نفسيه صعبه وكنت بفكر في الانتحار بس قررت ان لازم اعرف اه السر اللي ورى الكتاب ده.

شيون: طب انت ليه مقلتش لعائلتك.

يوهان: انا قولت لبابا بس هو مصدقنيش وقالي ان فعلا لو في لعنه يبقى انا (ابو يوهان بيكره لان ومامته بتولده ماتت) لا هو مفكر ان انا اللي قتلت امي وهو دلوقت اتبرى مني وانا منسعتها وانا عايش لوحدي.

شيون: وانا اللي كنت مفكره اني انا لوحدي اللي عندي مشاكل، انت مشكلتك اكبر من مشكلتي بكثير.

حضنت شيون يوهان.

شيون: اه رأيك نروح الكاريوكي(الكايوكي: ده مكان بيغنوا ويرقصوا فيه)

يوهان: ok

شيون: غني انت انا صوتي وحش جدا 😂

يوهان: يعنى انا اللي صوتي حلو 🙂 غني وخلصي.

شيون: ماشي

يوهان: خلاص اسكتي جبتيلي صداع 🤕انا هغني، غنى يوهان اغنيه (stay a live)

شيون: اذاي صوته حلو اوي كده بجد يجنن وبيغني الكلمات صح.

يوهان: كنت بغني ولقيتها سرحانه فيا بجد مش عارف اه اللي بيحصلي ولقيت نفسي بتلغبط في الكلام وغينت غلط.

شيون: ليه كده 😂اتلغبط ليه انت كنت بتغني حلو اوي.

يوهان: انا غلط بسببك.

شيون: خجلت 🙈🫣(يكسوفي)

يوهان ضحك عليها واقعدوا يغنوا لحد لما تعبوا وروحوا.

شيون: رجعت البيت ولقيت ماما بتقولي مفيش خروج من البيت انت فهمه.

دخلت شيون غرفتها ولقت يوهان بيتصل عليها وبيقولها ان بكره لازم يسفروا عشان يعرفوا اه هو سر لعنه الكتاب.

اليوم التالى الساعه 9:00

شيون: خرجت من البيت زي الحراميه مسكت الكوتشي في ايدي ولسه بفتح الباب سمعت صوت باب 🚪غرفه ماما بيتفتح فتحت الباب بسرعه وخرجت وبعد كده لبست الكوتشي وجريت لحد لما وصلت للمكان اللي انا ويوهان اتفقنا نتقابل فيه.

شفت يوهان وركنبا ال bus فضلنا ساعتين لحد لما وصلنا.

لقنا قريه صغيره شفنا راجل عجوز تقريبا في الستينات من عمره.

يوهان: خلينا نسأل الجد ده عن الكتاب.

شيون: سأل يوهان الجد عن روايه الموت بس رده فعله كانت غريه الجد لون وجهه اتغير وسبنا ومشي وكل لما نلاقي حد ونسأله ميردش علينا ويسبنا ويمشي.

بدا كل اللي كان في القريه يتكلم عن الشب والبنت الغراب اللي بيسألوا اي حد عن روايه الموت بس كان في امرأه في السبعينات من عمرها كانت سمعاهم وهي ماشيه قابلت يوهان وشيون.

شيون: شفنا امرأه في السبعينات من عمرها راح يوهان يسألها عن روايه الموت بد ما كنا خلاص فقدنا الامل لقينها بتقولنا تعالوا معايا رحنا ولقينها بتطل كتاب 📖وقالتنا ان ده هو الكتاب الاصلى.

سر الكتاب

المرأه: من 1999كان في ساحره كانت بتقتل كل الاطفال وتأخذ دمهم لانه كان بيرجعا صغيره من تاني لما اهل القريه شافوا ان شكلها بيتغير كل يوم وكامن في كل يوم اطفال بيختفوا من القريه بدئوا يشكوا فيها وفضلوا يرقبوها لحد لما شافوا......

🖤نهايه البارت💜

لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon

تحميل PDF للرواية
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon