NovelToon NovelToon

القاتل المجهول

الفصل 1

ترن ترن ترن..

"يا رب أي الإزعاج ده هو أنا لحقت أنام، الو مين"؟!

زياد:

" الو ايوا يـ ابني أنت فين"؟!

الشاب:

"هكون فين يعني، في البيت"

زياد:

"طب قوم البس بسرعه وتعال الباشا عاوزك حالا"

الشاب بضيق:

"هو لحقت أروح شوية! أنا لسه حتي ملحقتش أنام ساعتين ع بعض"!!

زياد بسرعة:

" طب يلا تعال بسرعة بس علشان شكل المرادي فيه حاجه حصلت "

الشاب:

"حاضر، سلام"

"أدم شاب في 26 من عمره يعمل ضباط، مجتهد في عمله جدًا ومعروف أنه لا يرحم أبدًا"

"زياد صديق أدم وفي نفس عمره ويعمل ظباط هو الاخر"

________________________

_أدم:

"صباح الخير يـ فندم"

_اللواء خالد:

"صباح النور"

_أدم بجدية:

"قالولي أن حضرتك طلبتني، خير"؟!

_اللواء خالد:

" فيه جريمة قتل "

_أدم:

"نفس الشخص المجهول اللِ بيعمل كل جرايم القتل!"

_اللواء خالد:

"أكيد، بس المرادي غير كل مرة"

_أدم بأستغراب:

"ليه؟! هو قتل مين المرادي"؟!

_اللواء خالد:

" أبن اللواء سيف "

_أدم:

"أنهي واحد فيهم؟!"

_اللواء خالد:

"محمود الشاب اللِ في اولي جامعه"

"أدم في نفسه والله جدع اللِ قتله ده يستاهل القتل"

_أدم:

"ربنا يرحمه، المطلوب"؟!

_اللواء خالد:

" المطلوب منك أنك في خلال أسبوع تجبلي القاتل المجهول ده "

_أدم:

"تمام يفندم خلال أسبوع هيكون عندك القاتل ده"

_اللواء خالد:

"تمام، بالتوفيق"

_أدم:

"شكرا يفندم، عن أذنك"

_اللواء خالد:

"أتفضل"

_________________________

"وبعد خروج أدم من مكتب اللواء قام بالذهب إلي مكتبه والذي يشاركه مع زياد"

_زياد:

"أي كان اللواء عاوزك ليه"؟!

_أدم بهدوء:

" جريمة قتل "

_زياد بصدمة:

"القاتل المجهول برضو"؟!

" يهز أدم راسه بمعني نعم"

_زياد:

"طب وقتل مين المرادي"؟!

_أدم:

" أبن اللواء سيف، محمود لو تعرفه"

_زياد:

"نهار اسود هي حصلت أنه يقتل أبن لواء"

_أدم:

"عادي يعني لو هو عاوز يقتل مين هيقتله عادي جدًا"

_زياد:

"طب وهتعمل أي"؟!

_أدم:

" مفيش اللواء خالد طلب مني أن في خلال أسبوع واحد يكون عنده القاتل المجهول ده "

_زياد:

"أسبوع بس"؟!

_أدم:

" اه وان شاء الله هيكون موجود خلال الاسبوع ده، بس ده لازم أروح أنام لاي مش فايق نهائي لا أي حاجة ولما أصحي هبدأ أشوف هعمل أي، سلام"

_زياد:

"سلام"

________________________

"وصل أدم الي بيته وذهب الي غرفة نومه ولكن قبل أن ينام جئته رساله ع هاتفه وكان مضمنونها"

_أزيك يـ حضره الضباط، أنا مش عارف ازاي اللواء خالد طلب منك تجيب القاتل المجهول في خلال أسبوع بس!!! معتقدش أنك هتقدر أصلًا توصلي مهما حصل، واه محمود أبن اللواء سيف كان لازم يموت بسبب اللِ هو عمله في حياته..

واه أستني مني مفاجأة تانية، متحاولش تتصل بـ الرقم ده لانك مش هتعرف توصل لحاجه..

سلام.

                 

"بعد أما أدم شاف الرسالة اللِ هي أتبعت ليه من رقم غريب وفعلًا حاول أنه يعرف الرقم ده بتاع مين ومين اللِ كلمه بس للأسف معرفش يوصل لحاجة زي ما القاتل المجهول قاله في الرسالة"

_______________________

ترن ترن ترن

_أدم:

"الو، أيوا يـ زياد"

زياد:

"صباح الخير"

_أدم بهدوء:

"صباح النور، خير"؟!

_زياد:

"خير!!مالك كده يـ أبني فيه أي"؟!

_أدم:

"مش فايق والله ليك،لسه منمتش من امبارح"

_زياد بأستغراب:

"لسه منمتش!!ليه أي اللِ حصل"؟!

_أدم بجدية:

"القاتل المجهول"

_زياد:

"ماله أي قتل حد تاني ولا أي"؟!

_أدم:

"لا بعتالي رسالة امبارح"

_زياد بصدمة:

"رسالة وأي مضمونها"!

_أدم وهو يعطيه الهاتف:

"شوف بنفسك"

"أخذ زياد الهاتف من أدم وبدأ يقرأ الرسالة وعلامات الصدمة والدهشة ع وشه وبعد أن أنتهي من قرأ الرسالة قال لـ أدم"

"طب هو وصل لـ رقمك إزاي؟!وليه بذات أنت؟!"

_أدم بهدوء:

"رقمي ممكن أي حد يعرفه وواحد زي القاتل ده ممكن يجيب رقم أي حد بسهوله."

_زياد:

"طب وليه بذات أنت؟!"

_أدم:

"علشان أنا اللِ مسئول عن القضية بتاعت القاتل المجهول وكمان أنا اللِ مسكت قضية قتل محمود أبن اللواء سيف"

_زياد بجدية:

"طب ناوي ع أي؟!وكمان أي هو المفاجأة اللِ هتحصل دي"!

_أدم بسرحان:

"مش عارف لسه،بس لازم أبدأ أحقق في قضية قتل محمود وأي السبب اللِ يخلي القاتل يقتل محمود بذات!!"

_زياد:

"تمام أحنا هبدأ من صحاب محمود"

_أدم وهو يقوم من مكانه:

"أكيد،يلا بينا"

__________________________

_أدم بجدية:

"أنت صاحب محمود الله يرحمه"

_شادي بحزن:

"أه كنت صاحبه القريب منه"

_أدم بجدية شديدة:

"تمام جدًا،طب عاوزك بقا تقولي محمود كان فين لما هو أتقتل"؟!

_شادي بتوتر:

"كان..كان في..أه كان معايا"

_أدم بهدوء:

"كان معاك فين"؟!

_شادي بتوتر:

"كنا كنا في كافيه"

_أدم بهدوء شديد:

"أسمه أي الكافيه ده؟!وكنتوا لوحدكم ولا معاكوا حد؟!"

_شادي:

"ها اسمه".."واه كان لوحدنا"

_أدم وهو يقوم من مكانه:

"تمام تمام لو فيه حاجة جديدة أتمني أنك تعرفني"

_شادي بارتياح:

"تمام"

_______________________

_زياد:

"ها قالك أي"

"قص عليه أدم كل ما حدث بالداخل"

_زياد:

"طب مستني أي يلا بينا ع الكافيه"

_أدم:

"أولا العيل ده كان بيكذب وهو مكنش في أي كافيه ولا حاجه وهو ممكن اه يكون كان معاه وكمل يغموض بس أكيد في مكان تاني غير الكافيه"

_زياد بحيرة:

"طب والعمل هنعرف المكان إزاي"؟!

_أدم بغموض:

"أكيد هعرفه،سلام دلوقتي"

_زياد:

"سلام"

________________________

ترن ترن ترن

_أدم بجدية:

"الو مين معايا"؟!

_الشخص بضحك:

"أدم باشا"

_الشخص بضحك:

"أنا اللِ بتدور عليه"

_أدم بهدوء:

"القاتل المجهول"

_القاتل المجهول:

"صح"

_أدم:

"مش خايف أعرف أنت مين وساعتها لو مسكت مش هرحمك وأخرك هتأخد اعدام"

_القاتل المجهول:

"لا مش خايف علشان أنت مش هتعرف توصلي أصلًا"

_أدم بستهزاء:

"لا والله"

_القاتل المجهول بثقة:

"اه والله،المهم برافو عليك فعلًا شادي صاحب محمود بيكدب عليك ومكنش في الكافيه مع محمود"

_أدم:

"أنت مين"؟!

_القاتل المجهول:

"أنا شخص قريب منك بس مش هتعرف توصلي الا أنا اللِ اسمح بكده،أنا هقفل دلوقتى بس أما أقفل لازم أقولك لو عاوز تعرف محمود كان فين لازم تدور وراء شادي وساعتها ممكن توصل لـ الحقيقه..سلام."

لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon

تحميل PDF للرواية
NovelToon
فتح الباب إلى عالم آخر
لمزيد من التشغيل واللعب ، يرجى تنزيل تطبيق MangaToon