روايه العوده
في بيت متوسط الحجم فيه عيله بيحبوا بعض و ديما مع بعض
الام : يا نيرمين انتي يا بت يا موكوسه
نيرمين : ايوه يا ماما
الام : مش قولتلك تنضفي الاوضه بتاعتك
نيرمين : والله يا ماما خلصتها
الام : اومال فين جوز المعيز اخواتك
نيرمين بضحك : البت منه جوا بتلعب بابجي و فيفيان معرفش فين
الام : طيب قومي نادي عليهم يجوا يسعدونا بدل ما هما ملهمش لازمه كده
نيرمين : حاضر يا ماما
راحت نيرمين اوضه البنات و دخلتها
منه : يا بنتي قولتلك استخبي و انا هبوش عليهم
نيرمين باستغراب : تبوشي ؟
نيرمين : اااه انتي بتلعبي بابجي
منه بصت لنيرمين
منه : ايه ده انتي جيتي اهلا
نيرمين بتريقه : أنا هنا من بدري صباح الخير
رجعت منه بصت للموبايل تاني متجاهله نيرمين
نيرمين : انتي يا بت تعالي ساعديني في الشقه بابا كمان ساعه زمانه جي
منه بزهق : اوففف ماشي
قامت منه من علي السرير و راحت تساعدهم
راحت نيرمين بدور علي فيفيان لقيتها في البلكونه بتصور تيك توك
نيرمين بتريقه : اهي دي اختي الكبيره الي المفروض اعقل مني
لفت فيفيان لنيرمين و بصت ليها
فيفيان : لا ياختي بلاش نتكلم في سيره العقل دي بالذات
نيرمين : تعالي يا فيفيان ساعدينا في تنضيف الشقه
فيفيان : تمام يا نيرمين اومال فين منه
نيرمين : اختك الصغيره سبقتك و بتساعدنا
فيفيان : ماشي يا حجه بس أفتكري ديما انك الوسطنيه يعني ملكيش لازمه
نيرمين : عارفه عارفه تعالي ساعدينا بقي
فيفيان : يلا بينا
راحت فيفيان و نيرمين و كانوا بينضفوا الشقه
الام : الاكل اتحط علي السفره يا بنات
منه : تمام يا ماما
سمعوا حد بيفتح الباب بصوا لقوا أنه بابهم جريوا عليه و حضنوه
الام : تعال يا حسين أنا حضرتك الاكل
الاب : حاضر هروح اغير هدومي بس واجي
الام : تمام
راحوا نيرمين و منه و فيفيان و قاعدوا علي السفره لغايه لما بابهم جه
قاعدوا يضحكوا مع بعض وهما بياكلوا و يهزروا و بابهم كان بيحكي ليهم علي يومه و كانوا اسعد عيله
منه : بابا ممكن سؤال
الاب : اتفضلي يا حبيبتي
منه : هو ليه بالرغم أن احنا أغنيه بس عايشين في بيت بسيط
الاب بابتسامه : اول حاجه عشان نيرمين بتحب الحاجات البسيطه مش الكبيره تاني حاجه احنا مرتاحين هنا
ابتسمت نيرمين بخفه لغايه لما خلصوا اكل قاموا كلهم من علي السفره
في اوضه البنات
منه : أنا زهقانههههههه
وراحت رمت نفسها علي السرير
فيفيان : أنا قولت ليكم البت دي مجنونه و محدش صدقني
نيرمين : خلاص تعالو نعمل حاجه
منه : ايه ؟
بصت نيرمين لفيفيان وقالت : مش انتي يا فيفيان بتصور تيك توك و كده
فيفيان : اه
نيرمين : خلاص تعالي نصور بس طبعا منغير ما تنزليه
فيفيان : وماله يلا بينا
قامت منه بحماس و قعدوا يصوروا تيك توك و يضحكوا علي بعض
فيفيان : بنات عايزين مهما حصل ما بينا عمرنا ما نفترق لو يبقي في حدود في علاقتنا تمام ؟
منه : اه طبعا
نيرمين بحب : وأنا ليا غيركم انتوا
قربوا من بعض وحضنوا بعض بحب
عند الاب و الام
الاب : هنعمل ايه في حكايه فيفيان دي ؟
الام : معرفش يا حسين البنت بتكبر و هي رافضه الجواز نهائي
الاب بعصبيه : ما هو مش هينفع كده كل همها التيك توك و الحاجات التافهه بقالها سنين متخرجه و مش اشتغلت و عندها ٢٦ سنه ولا اتجوزت
الام : خلاص اهدي كده وانا هحاول اتكلم معاها تاني بهدوء يمكن دماغها تكون اتغيرت
الاب : ماشي بس لو رفضت المرادي أنا هجوزها غصب و خلاص
الام : لا أن شاء الله توافق بس براحه عليها برضوا دي بت غلبانه
الاب : عشان خاطرك انتي بس يا حبيبتي
الام : ربنا يخليك لينا يارب
عند البنات
منه : بقولكم ايه تعالو نتفرج علي فيلم مع بعض
فيفيان : ماشي يلا بينا بس نتفرج علي ايه ؟
قامت نيرمين فجاه و قربت منهم بحماس
نيرمين بحماس : رعب رعب عشان خاطري
فيفيان و منه بحده و بصوت واحد : لا
نيرمين بزهق : اوفففف ليه بقي
منه : عشان أنا بخاف
فيفيان : عشان في الاخر هتتلبسي و هتجيبلنا مصيبه
نيرمين : يعني انتي بتصدقي الحاجات دي يا فيفيان
فيفيان : مش بصدق بس برضوا لا
نيرمين : انا غلطانه
منه : خلاص يا جماعه تعالو نتفرج علي فيلم كوميدي
فيفيان : ماشي
نيرمين بصدمه : يعني انتي هتمشي كلام الصغيره و المتوسطه لا
فيفيان بضحك : ايه المتوسطه دي محساسني انك البحر المتوسط
انفجرت فيفيان و منه من الضحك بقوه و نيرمين بصت ليهم بحده و راحت طلعت في البلكونه
فيفيان بضحك : يا بت بهزر مش قادره
قفلت نيرمين الباب وراها و قاعدت علي الكرسي وهي بتتفرج علي النجوم
نيرمين بطبعها بتحب الهدوء و الليل هي شخصيه غريبه في نظر إلي مش عارفها أما الي قريب منها هيعرف أن قلبها طيب بجد
فيفيان دخلت البلكونه لنيرمين و قاعدت علي الكرسي الي قدامها
فيفيان : انتي زعلتي ؟
نيرمين بابتسامه : وانا اقدر ازعل منك
فيفيان : يعني مش مقموصه
نيرمين : ايوه يا بنتي
فيفيان بغناء : قمصه قمصه اولا لا يا فراشه يا فراشه
ضربت نيرمين كتف فيفيان بهزار
نيرمين بضحك : انتي غلسه علي فكره
فيفيان بضحك : طيب متشكره يا اختي الوسطنيه ولا المتوسطه ؟
نيرمين بحده : بت
فيفيان : بهزر معاكي تعالي يلا خلاص نتفرج علي فيلم
نيرمين بنظره القطط : رعب ؟
فيفيان بحده : لا
نيرمين : ليه
فيفيان : صدقيني الحاجات دي مش حلوه
نيرمين : طيب
قامت فيفيان و مسكت ايد نيرمين و دخلتها جوا الاوضه
منه : هنتفرج السنادي ولا ايه ؟
فيفيان : ايوه يا شبر و نص افتحي الفيلم
قاعدوا علي السرير كلهم جمب بعض و مسكين طبق الفشار
خلص الفيلم بعديها راحت كل واحده علي سريرها و نامت
تاني يوم
كان الكل نايم معادا فيفيان و الام و الاب
سمعت فيفيان صوت خبط علي باب اوضتها راحت وفتحت الباب براحه
عشان منه و نيرمين و مش يصحوا
فيفيان : ماما اتفضلي ادخلي
الام : لا يا حبيبتي انا كنت عايزاكي في كلمتين كده
فيفيان : حاضر يا ماما
خرجت فيفيان الاوضه و قفلت الباب وراها قاعدوا علي الكنبه بهدوء
مسكت الام ايد فيفيان بحنان
الام : حبيبتي انتي عارفه اني عايزه مصلحتك صح ؟
فيفيان بزهق : يووو يا ماما تاني موضوع الجواز
الام : يا حبيبتي انتي بتكبري و انا و بابكي مش عايشين ليكم طول العمر
فيفيان : يا ماما أنا مش عايزه اتجوز عايزه اكون لوحدي
كانت منه و نيرمين صاحيين و بيبصوا بيشوفوا ايه الي بيحصل
كانت الأم هتتكلم بس فجاه سمعوا صوت فتح باب جامد
الاب بزعيق : انا زهقت ولا منك عايزه تشتغلي ولا منك عايزه تتجوزي خلصتي الكليه بقالك سنين و مع ذالك مش عايزه تشتغلي و ياريت طلعالي بتقدير كويس ده تقديرك جيد
قامت الام و فيفيان ووبص للاب بصدمه من كلامه
الام : اهدي شويه كده يا حسين هي مش تقصد حاجه
الاب بزعيق : انا وافقت انك تتكلمي معاها براحه بس واضح كده أن الموضوع مش نافع بنت فاشله و كل همها التيك توك و التفاهات و ايه كمان عانس
فيفيان بدموع : يا بابا أنا حره اعمل الي أنا عايزاه أنا كبيره وشكرا اوي اه انا بنت فاشله و عانس بس لا مش هتجوز و ولا حتي علي جثتي و غصب عن اي حد
قرب منها الاب و ضربها قلم جامد علي وشها بصت الام بصدمه للاب و منه و نيرمين بصوا علي فيفيان بدموع
يتبع
روايه العوده تفاعل بقي 🥺
Comments